Is de tweede wet van Newton gelijk aan de zwaartekracht die het vallende object heeft op het aantrekkende object?

Toegevoegd na 12 minuten:
Het gaat mij daarin niet om de berekening of definitie maar of het effect hetzelfde is of te vergelijken.
Als je bijvoorbeeld een hamer (stel 2 kilo) neemt en een veer (stel 1 kilo) en die laat vallen in een vacuum (op de maan bijv.) dan komen zij tegelijk terecht. Hoewel g voor de hamer tweemaal zoveel is vallen ze toch tegelijkertijd. Dat komt dus door de tweede wet van newton.
Maar kun je ook zeggen dat de hamer en de veer beide ook de maan aantrekken (al is het minimaal) en daardoor toch gelijk neerkomen? Welk effect dus even groot zou kunnen zijn als die volgens de traagheidswet van Newton?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorzover ik weet vallen zij wel tegelijkertijd maar dat komt door de tweede wet. Zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Valversnelling

Antwoorden (1)

De tweede wet van Newton luidt als volgt:

"De verandering van de beweging is recht evenredig met de resulterende kracht en volgt de rechte lijn waarin de kracht werkt."