Waar ligt het aan dat sommige luiers meer opnemen dan anderen?

Voor school moest ik een onderzoek doen over het opnemen van vocht bij luiers (C1000, Pampers en (bambino)...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dat zal liggen aan het materiaal waarvan de luier is gemaakt. Het ene materiaal neemt urine e.d. beter op dan het andere. Ook het aantal lagen of dikte van de luier speelt mee. Wanneer een luier dikker is en uit meer lagen bestaat, kan het meer opnemen dan een dunnere luier met weinig lagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan de hoeveelheid vochtopnemende korrels (silica gel) die in de luier zit. Hoe meer van die korrels, des te meer vocht houdt de luier vast voordat hij 'doorslaat'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Knip maar eens een met water volgezogen luier door, dan zul je zien dat er een gel-achtig prutje in zit. Dat zijn die korrels, die wanneer er vocht bij komt, enorm kunnen opzwellen. Het zijn dezelfde korreltjes die ook bij b.v. schoenen worden verpakt om te zorgen dat de doos droog blijft en er geen schimmel op de schoenen komt.