Hoe komt het dat de sneeuw ondanks de luchtverontreiniging toch zo wit is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snow can be yellow !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk is sneeuw lichtblauw maar dat weet zowat niemand, en ze geloven liever hun ogen
maar t is heeel licht blauw dus!
zal je vast niet veel met je antwoord helpen... :o

Het beste antwoord

Sneeuw is eigenlijk niet wit maar zeer lichtblauw, net als water en ijs. Dat neurtraliseert gele kleuren en daarom is sneeuw zo wit.
De concentratie aan KLEURENDE vervuiling blijft onder
het niveau (mede door de sterke verdunning ) dat we
die kunnen waarnemen.
Een glas regenwater is ook niet gekleurd, gelukkig maar.
Uit een glas geel regenwater zou ik dan ook niet drinken, de kans is dan groot dat je dan in de zeik genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weet je hoeveel kleurstof van verontreiniging je wel niet nodig hebt om al dat volume sneeuw te kleuren???...

Nee hoor, gelukkig is dat niet zo... De sneeuw echter wast de lucht wel schoon dat is wel zo, na een stevige sneeuwbui is de lucht wel heel aangenaam...

Tip: Bij besneewd landschap, luister maar eens naar de stilte, overweldigend van schoonheid en sereniteit... Een oorverdovende stilte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Europese norm voor fijnstof is 20 microgram per kubieke meter. Deze hoeveelheid, verspreid over een kubieke meter sneeuw, is met het blote oog helemaal niet waarneembaar. Zelfs een hoge waarde van 50 microgram zou je niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hoge luchtverontreiniging' zeg je. Wat vind je hoge verontreiniging? En refereer je dan aan fijnstof of aan CO2. CO2 komt nl niet in de sneeuw als een zichtbsaar iets (Het is een onzichtbaar gas). En met die stofdeeltjes valt het wel mee. Die concentratie is zo laag. Verder zijn de stofdeeltjes veel lager ind e atmospheer dan de plekken waar de sneeuw wordt gevormt, dus wordt er zowieso relatief weinig ingesloten.

In gebieden waar de luchtvervuiling echt hoog is (Zoals in bepaalde delen van Roemenie in de jaren 80) is de sneeuw wel grijs-zwart. Maar dat komt dan vooral door roet ed die op de sneeuw valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijke materialen absorberen verschillende hoeveelheden zonlicht. Daardoor ontstaan de kleuren die wij kennen. De kristallen in een sneeuwvlok zorgen voor talloze kleine oppervlakken, en tussen al die kleine naalden van ijs zit lucht. Die samenstelling zorgt ervoor dat sneeuw het licht niet absorbeert, maar juist reflecteert. De sneeuwvlok lijkt door het zonlicht dan wel wit, maar heeft in werkelijkheid geen kleur. Want kleur bestaat niet, het is reflectie van een deel van het licht dat door ons oog wordt opgevangen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat sneeuw wit is? Leg er werkelijk wit op en je ziet het verschil.

Zonder deze referentie denken je hersenen dat het wit is.

Net zoals een gloeilamp, die is wit. Totdat je er een foto van maakt, dan ZIE je dat het geel is.
Het is ons aangeleerd om sneeuw als wit te zien.