Zulke atomen zijn gemaakt. Van anti-protonen en positronen (anti-elektronen) is anti-waterstof gemaakt. De atomen van anti-waterstof hebben dus positronen in plaats van de normale elektronen.

Zie de Bron hieronder. Anti-waterstof is voor het eerst gemaakt in 1995, maar toen vloog het direct weg. Eind 2010 lukte het om het anti-waterstof een zesde seconde lang te bewaren. In 2011 konden we het al een kwartier lang bewaren, en op 7 maart 2012 slaagden we er voor het eerst in dit spul wat nauwkeuriger te onderzoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ook anti-deuterium, anti-helium-3 en anti-helium zijn inmiddels gemaakt; allemaal met positronen rond de kern, in plaats van de normale elektronen. Maar waar we anti-waterstof inmiddels een kwartier kunnen opslaan, lukt dat met die andere stoffen nog niet, dus die vliegen nog direct weg en worden dan vernietigd zodra ze met normale materie in contact komen.

Toegevoegd na 9 minuten:

Daarnaast bestaan er in principe andere atomen waarin ofwel de elektronen, ofwel de protonen van de kern, zijn vervangen door andere deeltjes. Zulke atomen worden "exotische atomen" genoemd. Een voorbeeld is het muonische atoom, waarbij de elektronen zijn vervangen door de (eveneens negatief geladen) muonen (muonen kun je zien als de zware broertjes van elektronen).

Exotische atomen leven te kort om ze te kunnen bewaren. Bij mijn weten komen ze alleen tijdelijk voor bij bepaalde subatomaire reacties. Ze leven zo enorm kort dat we hun bestaan alleen kunnen afleiden uit de gevolgen die hun kortdurende aanwezigheid heeft op bepaalde reacties; direct waarnemen kunnen we ze, voor zover ik weet, nog niet.

Zie de tweede Bron voor een beschrijving van diverse soorten exotische atomen.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

We weten redelijk zeker dat in het hele zichtbare heelal alle "normale" (lichtgevende) materie is opgebouwd uit atomen met protonen en neutronen in de kern en elektronen in een schil eromheen. In principe zou het mogelijk zijn dat een heel sterrenstelsel zou zijn opgebouwd uit antimaterie (negatieve kern en positronen in de schil). Dat soort deeltjes zijn al in het lab gemaakt, zoals Cryofiel al heeft uitgelegd. Maar als er zulke sterrenstelsels zouden bestaan, dan zou er dus ergens tussen de stelsels een grensvlak moeten lopen tussen materie en antimaterie. Deeltjes van weerszijden die met elkaar in botsing komen zullen elkaar annihileren. We kunnen uitrekenen dat op zo'n grensvlak voldoende annihilatiestraling zou worden geproduceerd om vanaf de aarde te worden gemeten. Zulke straling is echter nooit waargenomen. Daarom moeten alle zichtbare sterrenstelsels uit gewone materie bestaan.

Wat overigens niet wil zeggen dat alle materie uit atomen bestaat. Een groot deel van de massa van sterrenstelsels bestaat uit deeltjes die helemaal geen licht (fotonen) uitzenden en die dus zeker geen atomen of elektronen zijn. Maar wat dan wel, daar bestaat nog veel onzekerheid over.
WimNobel