Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ontstaat er orde uit chaos of andersom?

Een collega van me merkte pas op dat er uit de orde die in een bedrijf is altijd een beetje chaos ontstaat. Ik was heel verbaasd, want ik redeneer altijd dat er in principe chaos is, en dat er tijdelijk een evenwichtige situatie kan ontstaan (orde).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uit zichzelf vervalt alle orde in chaos (tweede wet vd thermodynamica). In wetenschappelijke termen: de entropie kan alleen maar toenemen.
Maar als je er energie instopt, dan kan chaos weer orde worden, maar dat gaat dus niet vanzelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij mij werkt het allebei. De meest ordelijke dingen kunnen opeens heel chaotisch worden en vice versa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit overdreven orde en regels en wetten ontstaan chaos. Want elk gesloten systeem evolueert naar chaos. Dit is de tweede wet van thermodynamica en het fenomeen wordt ook entropie genoemd.Nu als boutade kun je ook stellen dat uit chaos de orde geschapen wordt, omdat de behoefte er is structuur te brengen in de dingen rond ons. Dit is dan een sinusoïde curve, op dezelfde manier dat men wil centraliseren en decentraliseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan hierin meegaan. Wij zijn net verhuisd. Je begrijpt het al....een grote chaos. We zijn nu op (bijna overdreven!) manier alles aan het aanpakken om de boel weer te structureren.
Ik ga dus voor orde uit chaos.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Chemisch gezien kost het altijd energie om van chaos naar orde te gaan.
Zo werkt het in het echt natuurlijk ook. Als je niet op ruimt (energie) is het niet meer netjes (orde).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding