Hoe kun je verschillende soorten gas maken van huis tuin en keuken spullen?

Hallo,
Ik ben op zoek naar een manier om met huis tuin en keuken spullen een gas te maken d.m.v. een scheikundige reactie. Ik wil zoveel mogelijk soorten gassen maken. Ik zoek dus manieren om dit te doen met dingen die je toch al thuis hebt, zoals co2 maken met schoonmaakazijn en bakpoeder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb een keer een kinder surprise eitje gevuld met head and shoulders, groene oog schaduw en van die witte korreltjes kunstmest uit een kaaps viooltje dat op mijn bureau stond. Goed geschud, en daarna dat eitje in een bekertje gelegd op mijn boekenplank. Midden in de nacht werd ik wakker van een plof, maar niks gevonden. De volgende dag vond ik een rare groene klats op de muur. Het eitje was open gesprongen door gas vorming :-) Veroordeel me niet...ik zat toen nog op de basis school, ik was 10 en altijd in de weer met papjes maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oude professor levensmiddelentechnologie van mij had op z'n plank op kantoor een blik vlees die op een voetbal leek, omdat de inhoud bedorven was en er zich gas in de blik had gevormd.
Op een ochtend kwam hij z'n kantoor binnen en viel bijna flauw van de stank bij het openen van de deur. Na even ventileren zag hij dat het hele kantoor "gestukt" was met restjes bedorven vlees. Je raadt het al: de blik was 's nacht ontploft met groot geweld.
Hij had mazzel dat het 's nacht gebeurde!!

Het beste antwoord

Eerst een waarschuwing: je zal geen zuivere gassen krijgen, omdat je bijna onmogelijk kan komen aan zuivere stoffen. De meeste middelen zijn een mengsel van stoffen, zoals dikke bleek, die naast hypochloriet ook andere stoffen bevat.

En nu even een paar tips:
- Hout verbranden (of iets anders) levert voornamelijk waterdamp (is ook een gas) en CO2. Verbranding is ook een chemische reactie, dus past in je definitie.
- Eieren laten rotten levert SH2, oftewel waterstofsulfide. Het is een biochemische reactie, maar komt toch scheikunde aan te pas. LET OP: SH2 is toxisch bij inhalatie, gelukkig niet in de hoeveelheid die vrij komt uit rotte eieren.
- Bleek (hypochloriet) en zuur (azijn is waarschijnlijk te zwak, probeer anders met zoutzuur uit de bouwmarkt) levert chloor. Dat is ook erg toxisch, dus doe het experiment beslist buitendeurs!
- Een bruistablet oplossen levert ook CO2. Dat komt omdat de tablet citroenzuur en bicarbonaat in poedervorm bevat, en deze reageren pas in aanwezigheid van water (zelfde principe van azijn en bakpoeder)
- Je kan ammonia gas (NH3) maken. Meng gelijke volumes schoonmaak ammonia (5%) en zoutzuur (10%), en kook in een metalenpan totdat het water verdampt en een bodempje ammoniumchloride (salmiak) overblijft. Als je dit mengt met gootsteenontstopper (soda, NaOH) en voegt een beetje water toe, dan vormt zich NH3 die je héél goed kan ruiken. Ook toxisch, dus buiten doen!
- Zuurstof (O2) kan je uit waterstofperoxide krijgen, door deze op te warmen. De aanwezigheid van zilver als katalysator versnelt de reactie.
- Waterstof (H2) kan je krijgen door aluminiumfolie te laten oplossen in water waaraan bakpoeder en gootontstopper (NaOH) wordt toegevoegd.

Misschien kan je nog meer verzinnen, maar zo heb je al een goed begin, hoop ik.