geeft radioactiviteit echt licht?

Toegevoegd na 1 dag:
bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ws vooral benieuwd of films etc nog ergens op gebaseerd zijn, of dat het alleen sensatiezoekerij was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Licht niet, maar iemand die bestraald is, ziet er kerngezond uit. Bovendien heeft hij een stralende glimlach.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Films is fictie, daar moet je rekening mee houden. Als je ze in films bezig ziet op zoek naar radioactieve besmettingen dan zie je ze met die apparatuur overal vliegensvlug langslopen. In werkelijkheid zou je zo niets detecteren tenzij je met een extreem zware besmetting te maken hebt (maar dat klopt dan weer niet in de film want dan zouden ze ook betere beschermingskledij moeten dragen!). In werkelijkheid leg je het toestel op een te onderzoeken oppervlak en wacht je enkele tellen, vervolgens verplaats je het toestel een beetje verder en wacht je weer, etc...

Het beste antwoord

De gammastralen zie je niet, geconcentreerde elektronenstralen ioniseren de lucht en geeft het een blauw purperen gloed (als de straling ZEER sterk is)
Radium en andere sterke stralers werden met ZnS.Cu gemengd, deze maakten dat de gammastralen zichtbaar werden, het is ongeveer hetzelfde spul waar glow inthe dark van gemaakt WAS.
Dit spul is ook in staat Rontgenstralen zichtbaar te maken.
Ook de zonnewind bevat veel straling en kan daar aurora borealis/australis (noorder- en zuiderlicht) mee maken.
Sommige kunstmatig gemaakte isotopen stralen zo sterk dat ze ook zichtbaar licht geven, dus kan radioactiviteit licht veroorzaken, Gamma is zelf veel te kortgolvig om het zelf te zien maar slaat elektronen van andere stoffen aan die bij terugval licht in het zichtbare spectrum kan geven.
De blauwe gloed in het water van een kernreactorvat wordt rechtstreeks door straling veroorzaakt, zeer snelle deeltjes remmen enorm in het water af, het water gaat daardoor licht geven.
Dus veel radioactiviteit geeft zelf meestal geen zichtbaar licht maar de straling kan door vele stoffen wel gemakkelijk zichtbaar gemaakt worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo heb ik zelf een tritiumlampje, deze halveert zijn lichtsterkte ongeveer elke 10 JAAR.
Het bevat naast tritiumgas (=H2 met in elk atoom TWEE neutronen)een fluorescein achtige verbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. De radioactiviteit zoals die bij de kernramp in Japan, Fukushima iig niet.

Anders zou je ook geen geigerteller nodig moeten hebben om straling te meten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Radioactief verval kan elektromagnetische straling veroorzaken. Dit is hetzelfde als licht. Alleen is het meestal niet in het zichtbare spectrum, maar het kan worden omgezet. Dus als je het zo wilt zien, ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. Ik sluit me hierbij aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus niet zo groen als bij films, jammer..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk eens voor de lol de youtube film van de fukushima reactor:
http://m.youtube.com/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DY3Vdiwg6c5o&v=Y3Vdiwg6c5o&gl=US Dat is echt 'licht' dat is zichtbaar voor de camera, niet ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmm....
Dan geeft mijn mobiele telefoon ook licht (en dan doel ik niet op het scherm), net als elke radiozender, wifi toegangspunt, bluetooth headset...
Allemaal elektromagnetische straling. @svdongen: wikipedia zegt: "Licht is elektromagnetische straling in het frequentiebereik dat waarneembaar is met het menselijk oog, in het algemeen met inbegrip van infrarood licht (met een iets lagere frequentie) en ultraviolet licht, met een iets hogere frequentie." Met andere woorden: al die e.m. straling, zoals radioactiviteit, magnetron en radio 538, die niet in dat bereik valt is daarmee per definitie geen licht. Dus toch een klein minnetje voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK Ben ik het niet mee eens. De definitie van licht staat of valt niet of het wel of niet zichtbaar is voor mensen. Het fenomeen blijft immers hetzelfde, alleen de golflengte verschilt. Daarnaast ligt de Engelse wiki van licht toe dat "In physics, the term light sometimes refers to electromagnetic radiation of any wavelength, whether visible or not." Om verwarring te voorkomen zou je het bijwoord "zichtbaar" beter kunnen gebruiken om een deel van al het licht te onderscheiden van de rest. Dus dan geeft een radioactiviteit wel degelijk licht, alleen geen zichtbaar licht.
In principe geeft radioactiviteit geen licht.

Radioactiviteit uit zich zowel door deeltjesstraling als door elektromagnetische gammastraling. Deze gammastraling is dus eigenlijk net als licht maar heeft veel meer energie (daarom is het zo schadelijk) en valt buiten het zichtbare spectrum.

Voorbeelden van deeltjesstraling zijn dan weer beta-straling. Als deze deeltjes met voldoende snelheid door een bepaald medium reizen, krijg je het Tsjerenkov-effect, dat is dat blauw licht dat je bijvoorbeeld kan zien als een kernreactor geopend is.

De interactie met materie die licht kan veroorzaken is ook een manier om radioactiviteit te detecteren. De ioniserende straling valt dan binnen in een zogeheten voor licht afgeschermde scintillator (zoals bijvoorbeeld een natriumjodidekristal): dit materiaal wordt geioniseerd of geëxciteerd en wanneer de elektronen terug op hun schil vallen zenden ze daarbij zichtbaar licht uit (nouja, zichtbaar, het lichtstraaltje zal in praktijk zo zwak zijn dat je het niet zou zien). Achter het scintillator zit een PM-buis oftewel: een photomultiplier. Dat is een beest met een zogeheten 'fotokatode', als hierop de lichtstraal invalt wordt er een elektron losgeslagen van deze katode en worden er door een spanningsverschil over verschillende elektroden steeds meer elektronen losgeslagen. Alle elektronen die uiteindelijk op de anode vallen vormen zo een elektrisch signaal wat voor de apparatuur dus het teken is dat er ioniserende straling in het scintillatiemateriaal is gevallen of met andere woorden: zo wordt een radioactieve besmetting gedetecteerd.

Kortom: radioactiviteit geeft zelf geen licht, maar het is mogelijk (al hoeft dat niet per se) dat er ten gevolge van diverse effecten wel licht vrijkomt als gevolg van de ioniserende straling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste gevallen van radioactief verval (Bètastraling en Positronemissie( zal Tsjerenkov straling worden geproduceerd. Dat klopt dus. Er is dan echter alleen sprake van een kort flitsje, elke keer als een kern vervalt. Ook kan in bepaalde media alfastraling en bètastraling worden gedetecteerd door scintillatie. Hierbij wordt de energie van het deeltje gebruikt voor het ioniseren van moleculen die al weer snel terugvallen naar een lager energieniveau. Dit kan worden gebruikt om de radioactiviteit van een stof te meten. De sportvissers onder ons zijn misschien ook bekend met het fenomeen betalight, glazen staafjes met wat radioactief materiaal die door scintillatie licht geven en tijdens het nachtvissen kunnen worden gebruikt. Ook de wijzers van radiumhorloges en dergelijke geven op deze manier licht.
In kerncentrales worden door de kernreactie zoveel energierijke deeltjes in een doorzichtig medium gevormd dat het Tsjerenkov licht duidelijk zichtbaar is en ook een maat voor de activiteit van de staven.