Als ik met bijvoorbeeld een kartonnetje wapper voor een kleine luidspreker, blijf ik het geluid nog steeds horen. Geluid zijn trillingen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het klopt nog steeds dat geluiden trillingen zijn. De reden waarom je ondanks het gewapper nog geluid kan horen is omdat het geluid uit de luidspreker sneller trillen (dan jij met je gewapper bij kunt houden) en daarom sterker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Het geluid gaat alle kanten uit en weerkaatst op dingen zoals bijvoorbeeld een muur. Het komt dus ook vanuit verschillende kanten. Daarom blijf je het horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geluid uit de luidspreker weerkaatst gewoon tegen jouw kartonnetje. Geluid verplaatst zich met zo'n 300 meter per seconde en vergeleken daarmee gaat jouw kartonnetje maar langzaam heen en weer en weerkaatste het gewoon. De frequentie van het geluid ligt tussen de 20 en 20.000 hertz (trillingen per seconde) en het meeste geluid dat je hoort zit ruwweg tussen de 100 en 5000 Hertz, ook sneller dan je kunt wapperen. Voorzover je met jou karton geluid maakt is dat te zwak en met een te lage frequentie om te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De luchtbewegingen hebben wel invloed, maar dan op de richting van het geluid. De geluidssnelheid is lager in ijle lucht (onderdruk achter het papiertje, samendrukking ervoor) en, ook de verschillen in snelheid hebben invloed op de voortplantingsrichting.

Daardoor kun je iemand horen roepen als hij bovenwinds staat, maar niet als hij benedenwinds staat. Doordat de wind sneller gaat naarmate je hoger komt wordt het geluid afgebogen, als de wind op je af komt wordt het geluid naar beneden afgebogen.

Deze factoren hebben echter geen invloed op de frequentie van het geluid, dus wat je hoort blijft hetzelfde, alleen de sterkte van het geluid kan wat verschillen, maar waarschijnlijk te weinig om te kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij middentonen en lage tonen zijn de golflengten te lang om veel invloed van een wapperend papiertje te ondervinden zelfs tonen van 1000 Hz (golflengte ongeveer 30 CM worden weinig beinvloed, hele hoge tonen met golflengten van 3 CM worden wat gericht door het gewapper maar 10 000 Hz speelt alleen in de boventonen een rol .

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus speelt gewapper nauwelijks een rol, anders dan het geluid wat het zelf maakt.
Wel is het zo dat men vroeger akoestische lenzen maakte van zigzagvormige plaatjes waardoor de spreiding van tweeters beinvloed werd.
Deze techniek is thans verlaten.

Voor serieuze reflectie is karton niet zo geschikt (te zacht), dus absorbeert het geluid en is het te klein, er moet minstens een flink deel van de golf op vallen wil je een akoestische afbuiging veroorzaken.