wat gebeurt er als je tijdens het rijden plotseling achteruit rijd?

Stel : Je rijd in een handgeschakelde auto met 200 km/u,
en plotseling zet je 'm in z'n achteruit en geeft vol gas.
Gaan de wielen dan achteruit spinnen terwijl je nog vooruit rijd?
of stop je in een keer?
kan dit trouwens gebruikt worden als noodstop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

wat hank09878 zegt is geheel juist. Kan nog aan toegevoegd worden dat bij de meeste auto's slechts 2 wielen aangedreven zijn, dus ook al zou het lukken de achteruit in te schakeleen, dan zou je in een slip geraken. Als noodstop is het dus zeker niet geschikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=hakNxO5pME4

hier is het filmpje dat bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De versnellingsbak zal dat blokkeren als het goed is, er zijn wel een aantal auto's waar je hem in zijn achteruit kan zetten terwijl je vooruit rijd maar dat doet je versnellingsbak niet ten goede. Volgens mij hebben de Mythbusters ook een keer zoiets geprobeerd, als ik jou was zou ik dat maar even opzoeken op YouTube of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die ik kende heeft dit ooit gedaan (op de snelweg, niet met 200 km/u). Als ik het nog goed weet is z'n complete motor naar z'n grootje gegaan vóór er iets anders gebeurde...
Do not try this at home ;-)
En nee, je kunt dit niet gebruiken als noodstop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kost je minimaal een nieuwe motor en/of versnellingsbak, maar bij die snelheid raak je waarschijnlijk ook nog eens zwaar in de slip met alle gevolgen van dien.
(Auto total loss, jij in het ziekenhuis en misschien nog veel meer schade)

Je stelt een beetje morbide vragen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja ik vraag me vaak af wat er gebeurt als je foute dingetjes doet =)
Ik had dit een keer perongeluk zelf gedaan tijdens het rijden op de snelweg. Wat er gebeurde was: ik was op snelheid en schakelde in de achteruit. Alleen had de koppeling nog half vast er gebeurde niks alleen hoorde ik geknars, daarna snel koppeling volledig ingedrukt en naar een versnelling geschakeld. Omdat ik de koppeling (denk ik) nog half vast had raakte ik niet helemaal in een slip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kans is groot dat de versnelingsbak in de soep loopt en je motor krijgt ook een behoorlijke klap. Heb dit wel eens geprobeert met een sloop auto die het wel nog deed, krukas was gebroken de cilinder waren verbogen en gebroken, piston ringen waren helemaal weg gebrand en versnelingsbak was helemaal naar de tering geholpen. Omdat er ook zoveel druk ineens op het blok komt te staan waren de keringen en pakkingen er uitgedrukt. De distributie riem knapte ook kapot.

De ophanging van het blok was helemaal los geschoten en de tandwielen waren dwars door de bak heen geknald. Er zat zelfs een stuk metaal van de bak zelf in de motorkap. de banden hadden een vlakke kand gekregen

Ik deed dit omdat ik het me ook afvroeg, heb toen voor 50 euro een oud bakkie gehaald en uitgeprobeerd. ik deed het met 120km. Was wel even schrikken want door de klap blokeert je motor meteen en staan je wielen ongeveer 1a2 seconde helemaal stil en raak je snel je grip kwijt.

Het kan ook voorkomen dat je blok los slaat dan beschermt je blok zich zelf tegen het breken vam je Distributie riem, dit heb je meestal bij die wat nieuwere autos.

Natuurlijk kan het met elke auto anders zijn maar dit is mijn ervaring

De auto was trouwens een Fiat punto 1.4 gt turbo dus dat was al een racebakkie, hij
stond op de sloop in verband met rotte bodem en kapotte ophanging.
Het blok was ook gescheurd en de carterpan lag er gelijk onderuit, die kon ik 1 km terug nog ophalen, de remmen waren wonderbaarlijk genoeg nog goed. Fiat punto heedt ook goeie remmen, niet zo goed als van golf maar wel goed.
Dit alles deed ik wel met vol gas achteruit
Toegevoegd op 05 maart 2018 22:35: tekst