Vaak Gebakken lucht, sommige energiebedrijven produceren nog geen KWh zelf.
Ze kopen groot in (virtueel) en verkopen met winst, het echte werk wordt gedaan door de centrales en netbeheerders, meteropnemers etc.
Dus leveren energiebedrijven zelf doorgaans hooguit de papieren en rekeningen en zelfs dat gaat via computer en (automatische) incasso.
Vandaar dat ze zoveel tijd hebben om reclame te maken en mensen plat te bellen of ze ook klant willen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het woord zegt het eigenlijk al: energie.

met energie bedoeld men gas/en of elektriciteit in dit geval.

Toegevoegd na 8 minuten:
('groene stroom' en 'biogas' zijn ook producten die je af kan nemen bij een energiebedrijf)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk. Maar is deze elektriciteitsvoorziening dan in de vorm van spanning?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, anders heb je er niets aan als bv een lamp wil laten branden bv. stroom zélf is een vorm van spanning, ook als het niet van een van een energieleverancier afkomt. Onder stroom verstaan we de verplaatsing van elektrische lading door bewegende elektronen (of ionen in geval van een elektrolyt). Elektronen hebben een kleine negatieve lading en verplaatsen zich van nature van een locatie met een overschot naar een locatie met een tekort. In een situatie waarin elektronen ongelijk verdeeld zijn, ontstaat vanwege deze ladingsverdeling een zogenaamd potentiaalverschil. Dit potentiaalverschil, dat ook wel bekend staat als de spanning, bepaalt in belangrijke mate hoe sterk de uiteindelijke elektronenstroom is. De andere factor die sterk bepalend is in de stroomsterkte is de zogenaamde weerstand. De weerstand bepaalt in welke mate een materiaal de elektronenstroom afremt. Het verband tussen stroomsterkte, spanning en weerstand wordt ook wel de wet van Ohm genoemd. http://electronica.infonu.nl/huishoudelijk/56464-stroom-wat-is-het-en-hoe-wordt-het-opgewekt.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stroom en spanning zijn twee verschillende dingen. Stroom is geen vorm van spanning, stroom kan ontstaan door een spanningsverschil. Hier iemand die het heel mooi omschrijft met een analogie: Heb je niet iets aan een vergelijking met de waterleiding. Als de kraan dicht is er druk in de leiding. Zo'n 2 tot 3 bar. Dat is de "spanning". Dan is er geen stroom. Doe je de kraan open dan is er naast spanning ook stroom. m.v.g. http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=11463
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#vorm# van spanning vroeg de vraagsteller, en beknopt begrijpbaar uitleggen is voor mij niet mogelijk (ligt aan mij, ff voor de duidelijkheid) ;-) maar ben het helemaal met je eens!! een kraan kan b.v. ook lopen als ie eens in het uur druppelt: wel spanning, maar amper(é) stroom. hoeveelheid water wat door de kraan heen moet: stroomsterkte smallere kraanuitloop:hogere weerstand verkeerde combinatie van factoren (smalle leiding, veel druk, veel water, smale kraanuitloop etc):
een mogelijk overstroming (kortsluiting?) ;-) maar het is idd verwarrend als die variabelen en soorten eenheden. men denk weleens dat men per definitie door heel veel spanning (volt) het loodje kan leggen.
gelukkig is dat niet het geval (scheelt veel kadavers rond het schrikdraad b.v.) een plasmabol is ook een boeiend voorwerp i.c.m. de vraag, je kan er zelfs 'zonder stroom' en spaarlamp mee laten branden. :)
Vooral facturen en reclame daarbij zijn ze tussen persoon voor de administratieve afhandeling tussen producent en consument van gas en electriciteit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gas, elektriciteit en warmte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bedoeld stadswarmte en/of warmtapwater waarschijnlijk. (misschien wil je het even aanpassen om minnetjes te voorkomen?) +je heb je in ieder geval al binnen :)