Mijn vraag is: geluiden klinken in de zomer anders dan in andere jaargetijden, alsof het verder draagt? Hoe kan dit verklaart worden?

Toegevoegd na 2 minuten:
verklaart is volgens mij met een d ))

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

In de zomer is de luchtvochtigheid meestal lager dan in de winter. de luchtvochtigheid is van invloed op p de mate waarin het zich voortplantende geluid verzwakt wordt in de lucht. hoe lager de luchtvochtigheid, deste minder het geluid wordt afgezwakt en deste verder het geluid dus draagt.

Toegevoegd na 6 uur:
Correctie: in de zomer is de luchtvochtigheid uiteraard hoger dan in de winter.
11 jaar geleden
Hangt van allerlei factoren af.

Zelf vind ik het opvallend dat ik het meeste hoor wanneer het 's winters vriest.

De lucht is dan "dikker" en draagt het geluid dan ook beter. Het ontbreken of verminderde begroeiing zorgd weer voor minder absorptie of isolatie van geluiden.Wanneer er sneeuw ligt, is het weer een andere zaak. Sneeuw absorbeert geluid. In een sneeuwlandschap is alles 'stiller'.
Zo heeft de zomer (afhankelijk van het weer en omgevingsfactoren ook bepaalde akoestische eigenschappen. Begroeiing (blader dekken) absorberen en isoleren geluid en hogere luchtdruk zal ook het geluid wat beter dragen dan wanneer er een lagere luchtdruk heerst.
Bovendien zal er 's zomers ook andere geluidsbronnen zijn dan 's winters. (dieren etc.)
11 jaar geleden
Men zou verwachten dat door minder groen en kouder weer het geluid 's winters verder draagt.
Buiten beschouwing blijft tot nu toe het moment van waarnemen; in de winter komt men 's avonds minder buiten terwijl er overdag meer omgevingslawaai (autoverkeer e.d.) is.
Dit kan de persoonlijke waarneming beïnvloeden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er kunnen in dit verband nog andere factoren een rol spelen.
De plaats van waarneming kan een rol spelen, maar ook zaken als gordijnen die 's winters eerder dicht gaan m.b.t. waarneming binnenshuis of het dragen van een capuchon buitenshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is eigenlijk alleen s avonds het geval. Het treedt op bij inversie, als de temperatuur bij de grond lager is dan daarboven. Door de afkoeling van de grond door uitstraling naar de ruimte worden de lagere luchtlagen gekoeld. De wind kan daardoor ook de lagere luchtlagen niet meer bereiken.
De inversie zorgt ervoor dat het geluid naar beneden afbuigt, zodat je ook op flinke afstanden nog wat hoort. In normale omstandigheden buigt het geluid naar boven af en vervliegt het dus snel. Alleen in bv een luchtballon kun je de geluiden van het oppervlak op flinke afstand horen.
De afbuiging is een golfverschijnsel. Doordat het geluid sneller gaat in warme lucht zie je de golffronten afbuigen van de warme lucht af.