Het scheiden van de componenten waaruit wit goud bestaat (goud/palladium en soms wat iridium is ZEER lastig.

Chemisch is het (vrijwel) onmogelijk en thermisch ook omdat de legering erg stabiel is.

Vergulden is een matige oplossing, je gaat een ring die uit kostbare materialen bestaat degenereren tot een vergulde ring, iets wat normaal met koper of hooguit zilver gedaan wordt, de ring zal dan ook dik verguld moeten worden, anders komen al snel witte slijtplekken in beeld.

De hechting van de vergulde laag is echter wel heel goed.
Witgoud en platina worden gezien als kostbaarder dan geel goud en met name diamanten komen in witgoud vaak beter tot hun recht, vandaar dat sierraden waar veel diamanten in zitten van witgoud of platina gemaakt zijn.

Met gepaste tegenzin zal een edelsmid dus je ring wel vergulden en -mits de laagdikte voldoende is, zie je het dragermateriaal niet meer terug.

Wordt de ring ooit getoetst met een toetssteen en salpeterzuur, dan zal de toetser in de war raken, hij komt er achter dat de ring is verguld (de witte laag komt dan op de totsplaats weer aan de oppervlakte maar ziet dat
ook de ondergrond edelmetaal is, iets wat een kenner al voelt aan de dichtheid (goud, palladium en iridium hebben allemaal een zeer hoge dichtheid, waarvan die van goud het laagst is).

Kortom , het kan met electrolytisch vergulden maar bedenk goed dat de ring er niet waardevoller op wordt, het vergulden zelf hoeft niet duur te zijn, ik heb dat zelf wel gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Witgoud is een legering van goud en palladium of nikkel, meestal palladium ivm allergie.

Om dat er weer uit te halen moet je het goud weer smelten en de palladium of nikkel er weer uit halen, beter is het om het wit goud te vergullen met geel goud.

zie de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Letter vergeten: vergulDen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Witgoud" kan ook iets anders zijn dan goud, namelijk platina. Dat is veel kostbaarder dan goud, en is het zeker niet de bedoeling dat je dit gaat vergulden. Zonde van de platina!!
Verder klopt het antwoord van Pelle, zoals gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai Gabi, Ik kan nergens vinden dat witgoud ook platina is. Het is zoiets verschillends. Misschien dat mensen die twee verwarren omdat het op elkaar lijkt maar ik neem toch aan dat de vraagsteller geen platina ring heeft en dat wit goud noemt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daarom had ik het tussen aanhalingtekens geschreven: de ene wordt vaak met de andere verward, terwijl het totaal twee andere dingen zijn, zeker qua prijs. Vandaar ook dat ik alleen een reactie plaatste op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ok, het kan dus niet echt iets anders zijn maar mensen verwarren het één met het ander. Bedankt!