Insecten gedragen zich instinctmatig, dat is de algemene
gedachte. Maar dit is een te simpele gedachte, die
volledig voorbij gaat aan het feit dat insecten, net als
de meeste levende dieren, in staat zijn zich aan te
passen aan veranderende omstandigheden in de omgeving.

Net als bij de mens wordt het gedrag van
insecten door de hersenen aangestuurd. Het feit dat
insecten zich aan de veranderende omgeving aanpassen,
suggereert dat het insectenbrein intelligente oplossingen
kan bedenken.

Een voorbeeld van een insectenbrein is de honingbij. De
honingbij heeft een relatief simpel zenuwstelsel.

De opbouw van het minibrein:

Honingbijen hebben dus een rijkdom aan gedragspatronen
tot hun beschikking die door de bijenhersenen
worden aangestuurd. Het volume van deze hersenen
is ongeveer 1 mm3 en bevat ongeveer 960.000 zenuwcellen
(neuronen). De aansturing van de verschillende
gedragspatronen is gebaseerd op een drietal algemene
principes in de specifieke opbouw van de hersenen:

- doelspecifieke neuronen (zenuwcellen): Hersenen van een honingbij vinden we enkelvoudige neuronen die herkenbaar zijn aan de unieke structuuren vorm. Deze neuronen worden ook in de hersenen van veel andere insecten gevonden. De doelspecifieke neuronen voeren specifieke functies uit tijdens routinegedrag zoals de reactie op een zintuigelijke waarneming. De doelspecifieke neuronen worden ook gevonden bij de gewervelde dieren waaronder de mens.

- Doelspecifieke neuropiles: Voor de verwerking van specifieke sensorische informatie.

- Integratie centra van hoge orde: Net als in de
hersenen van andere diersoorten vinden we in het
bijenbrein centra die de signalen afkomstig van verschillen
zintuigen integreren en verwerken. Deze centra
bundelen de signalen die tijdens het leren en het
weer herinneren van de neuropiles en neuronen
afkomen en zijn vooral bijzonder omdat zij mogelijk
aan de basis liggen van het leerproces.
In de onderstaande paragrafen wordt van de drie
bovengenoemde organisatieniveaus een voorbeeld
gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens Wikipedia in ieder geval wel. Zie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De anatomie van de insecten is een studie op zich vanwege het enorme soortenaantal van deze groep en de onvoorstelbare vormenrijkdom. Hierdoor zijn de insecten niet over één kam te scheren, wel hebben ze allemaal hetzelfde algemene bouwplan waardoor ze als insecten zijn gedefinieerd: een kop, een borststuk of thorax en een achterlijf of abdomen. De vormen en relatieve afmetingen verschillen per insectenorde.

Elk insect heeft de volgende inwendige organen: hersenen, darmkanaal, uitscheidingsorganen (buizen van Malphigi), eierstok, buisvormig hart, buikzenuw (streng). Het bloed van insecten dient niet voor het transport van zuurstof en is meestal kleurloos. Insecten hebben geen aders, maar wel een hart. Het lichaam van een insect bevat ook een zeer fijnvertakt stelsel van kleine buisjes met openingen aan de zijkant van het lichaam, dit is het ademhalingssysteem.
Dus ja, elk insect heeft een brein (hersenen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom die minnen? Goed antwoord, niet alleen een link zoals hierboven... rare lui.