Als het zogenaamde higgs deeltje wordt ontdekt denkt men mysterieus rondom het universum op te lossen...welke mysterisch worden er bedoeld?

Het mysterie van alles wat wij om ons heen zien. "Het Higgs-boson is het ontbrekende puzzelstuk in de natuur. Het deeltje zou ervoor zorgen dat alle minieme deeltjes in het universum massa hebben. Massa beïnvloedt hoe deeltjes zich gedragen. Higgs-bosonen bepalen dus uiteindelijk wat wij om ons heen zien, van de kleinste levende wezens tot de grootste sterrenstelsels. Het Higgs-boson is een van de bouwstenen van het leven. Omdat het zo belangrijk is, noemen wetenschappers het boson ook wel het God-deeltje." http://mysterie-wetenschapsforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=8117

In feite zal (als het zo ver is) de ontdekking van de boson van Higgs niet leiden tot het oplossen van mysteries, maar eerder tot het bevestigen van wat men denkt de beste theorie is over het bestaan van het universum zoals wij het kennen. De theorie die verklaart hoe ons 'tastbaar en zichtbaar universum' tot stand is gekomen, en die ook verklaart waarom massa bestaat, is het zogenaamd "Standard Model" (in het Engels) Deze theorie gaat er van uit (heel grof uitgelegd) dat massa in het universum bestaat uit allerlei verschillende deeltjes, die op een bepaalde manier met elkaar in interactie zijn, en zo ver hebben de natuurkundigen al die deeltjes die de theorie voorspelde kunnen vinden. Op één deeltje na: de boson van Higgs. Als ze de boson van Higgs kunnen vinden, dan kunnen ze stellen dat de theorie klopt, en dan is het geen theorie meer, maar een Wet. En het mooiste is dat deze theorie niet botst met de kwantummechanica, en met de speciale relativiteistheorie. Dus je zou ze alle 3 in één keer van de lijst van theorien kunnen halen, en tot Wet verklaren. ... maar dan zijn ze er nog niet! Het Standard Model heeft zijn beperkingen, waarvan de belangrijkste is dat het geen goede verklaring geeft tot het bestaan van donkere energie (niet te verwarren met donkere materie) Als je bedenkt dat slechts 4% van het universum bestaat uit wat wij noemen 'zichtbare materie' (dat is dus waarover het Standard Model gaat), en het restante 96% is donkere energie en donkere materie, dan zie je dat wij maar een hééél klein beetje weten over het universum waarin wij zitten. Toegevoegd na 1 dag: Check de tweede link voor een eenvoudig uitleg over wat is het boson van Higgs, wat doet het, en hoe hebben ze het inmiddels gevonden.

Misschien wordt dit iets aan de technische kant, maar naar mijn idee geven de eerder genoemde antwoorden niet concreet genoeg aan hoe de vork in de steel zit. In tegenstelling tot wat er wordt gesuggereerd zal de ontdekking van het Higgs boson niet leiden tot unificatie van kwantummechanica en algemene relativiteitstheorie. Het leidt ook niet tot nieuwe theoretische inzichten over het ontstaan van het universum. Het enige mysterie dat er wordt ontrafelt is of het Higgs boson al dan niet bestaat. Deze vraag ligt echter al open sinds de jaren 60 en de fysica heeft in al die tijd zeker niet stil gestaan in afwachting op dit antwoord. Eerst wat terminologie: symmetriebreking is simpel gezegd het verschijnsel dat een systeem een symmetrie verliest onder invloed van een overgang. Bijvoorbeeld, houd een satéstokje tussen je beide wijsvingers. Het systeem is nu cilindrisch symmetrisch. Bij voldoende grote kracht, uitgeoefend door de vingers, zal het stokje spontaan buigen. Het verliest daarmee de symmetrie met als gevolg dat naar een lagere energietoestand kan worden overgegaan. De toestand vlak voor buigen is daarmee een instabiel evenwichtspunt. Een vergelijkbaar verschijnsel zien we bij de deeltjes van het standaardmodel. Voor zeer hoge energieën zijn de ijkbosonen van de zwakke wisselwerking (W^(+/-) en Z^0) niet langer te onderscheiden van de dragers van de elektromagnetische wisselwerking (fotonen). Beide wisselwerkingen zijn dezelfde en bestaan onder de noemer 'elektrozwakke' kracht. In deze situatie hebben elementaire deeltjes geen massa. Vanaf een zekere hoge energie (kritische temperatuur) zal de symmetrie van deze wisselwerking spontaan breken, waarop we in de huidige situatie belanden. We hebben afzonderlijke elektromagnetische wisselwerking en zwakke kernkracht. Op zich niets mis mee, maar nu hebben diverse elementaire deeltjes ineens massa gekregen. Waar komt dit vandaan? Een mogelijke oplossing is de introductie van een extra veld (het Higgs veld) met de eigenschap dat deze tachyonisch wordt bij de kritische temperatuur. De interactie van de ijkbosonen, leptonen en quarks met dit Higgs veld geven deze massa. Het Higgs veld kan daarmee opgevat worden als een soort "medium" dat de hele ruimte vult en waar alleen de massieve deeltjes interactie mee aangaan; vergelijkbaar met geladen deeltjes en fotonen. Net als voor licht een golf/deeltjes dualiteit bestaat, geldt dit ook voor het Higgs veld. Deze deeltjes manifestatie heet het Higgs boson.