Bestaat er een vloeistof lichter dan water?

Bij mythbusters hebben ze getest of zwemmen in een dikkere vloeistof sneller gaat, maar zou het mogelijk zijn om in een dunnere vloeistof te zwemmen (als deze bestaat)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Na het lezen van de eerdere antwoorden en je reacties is het nu wel voor mij duidelijk: je zoekt een vloeistof dat dunner is dan water (minder viskeus, dus), omdat je daar met minder weerstand in zou kunnen zwemmen, toch?

Nou, ik denk dat het toch anders werkt. In een heel dun vloeistof heb je minder weerstand, maar ook minder "grip" tijdens het zwemmen: de bewegingen van je armen en voeten in het water kosten je minder energie, maar je bouwt minder voorwaartse kracht op, en dus per saldo zou je langzamer zwemmen.
Vergelijk het met proberen te 'zwemmen' in de lucht: het lucht biedt haast geen weerstand, maar je moet vleugels in plaats van handen hebben -zoals een vogel- met enorme oppervlakte om voldoende voorwaartse kracht op te bouwen met je bewegingen.

Dus volgens mij moet je de oplossing vinden in een vloeistof dat juist dichter én zwaarder dan water is (en het liefst ook niet giftig en niet licht ontvlambaar!)
Glycerine is een prima kandidaat: het heeft een soortelijke massa van 1,26 g/cm³ (van water op 20°C is dat 1), en een viscositeit van 1480 mPa×s (van water op 20°C is dat ook 1)
Dus je drijft stukken makkelijker dan in water, en het is zo dik (sorry, viskeus), dat je bijna kan lopen (niet écht, dat is overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel)
En last but not least, glycerine is hartstikke veilig, je zou het zelfs kunnen drinken (maar dan niet te veel)

En als een zwembad vullen met glycerine een te kostbare onderneming wordt, plan B is om de temperatuur van het water aan te passen. Het soortelijk gewicht van water verandert heel weinig met de temperatuur, maar de viscositeit is een ander verhaal. Water op 0°C, net niet bevroren, is vele malen dikker (oftewel viskeus) dan warm water. Dat fenomeen kan je dagelijks ervaren als je warm en koud water door de kraan ziet stromen, zelfs het geluid dat het water maakt wordt anders, omdat warm water veel beter vloeit.
Dus in koud water heb je meer 'grip', en kan je harder zwemmen... en toevallig heeft water op 4°C de hoogste dichtheid (oftewel soortelijk gewicht), dus zal je ietsjes beter drijven.
Een andere kwestie is of 4°C water prettig is om erin te zwemmen, maar het gaat om het principe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, propanol. Maar het is een soort alcohol en het is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dichtheid van water is: 1,0(Bij temp. van 20 graden C in x10^3 kg/m^3)
En deze dichtheden (Bij temp. van 20 graden C in x10^3 kg/m^3) van vloeistoffen zijn kleiner dus daarbij ook lichter (toch??):
Alcohol = 0,8
Benzine = 0,72
Olie = 0,9
Olijfolie = 0,92
Spiritus = 0,85
Terpentine = 0,84
Zonnebloemolie = 0,84

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn er wel meer, maar deze stonden in mijn (Natuurkunde Overal VWO) boek bij: Dichtheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies: lichter of dunner?
Het zijn namelijk twee heel verschillende eigenschappen.
Er zijn vele vloeistoffen lichter dan water: o.a. alcohol, benzine, diesel, zonnebloemolie.
En zijn ook vloeistoffen dunner (minder visceus) dan water: o.a. benzine, hexaan, chloroform, petroleum.

Alleen zwemmen deze vloeistoffen niet zo lekker/veilig.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoelde minder visceus, ik dacht namelijk dat deze hetzelfde waren omdat (ik dacht) dat lichter stoffen meer volume hebben voor hetzelfde gewicht en dus ook minder visceus
Het betreft hier de rheologische eigenschappen van een vloeistof. Stel dat deze minder viskeus én lichter (dus minder dicht) is dan water zal je minder drijfkracht hebben en dieper in de vloeistof "liggen". Tegelijk zal ook de weerstand tegen de zwembewegingen kleiner zijn. Een en ander zal dus, m.i., maken dat je minder snel vooruit komt en zelfs over een ferme spierkracht moet beschikken om niet te verdrinken.