Wat zijn Monoatomic Elements?

Toegevoegd na 5 minuten:
Naar aanleiding van deze wazige site:

http://www.zptech.net/science.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dank voor je toevoeging, nu begrijp ik waar je op doelt.

Ik heb de eerste paar alinea's van die site gelezen. In elke alinea staat minimaal één grove fout of misleidende informatie.

Hier worden echte wetenschappelijke termen gebruikt, maar volkomen buiten context. Men geeft die termen een heel andere betekenis; een betekenis die uit de site niet eens duidelijk wordt, maar die in ieder geval niets te maken heeft met de oorspronkelijke betekenis.

Vervolgens wordt hier en daar een wetenschappelijk resultaat gepresenteerd - een wetenschappelijk resultaat dat echter alleen maar geldig is wanneer je die termen in hun oorspronkelijke betekenis gebruikt.

Zo lijkt het heel wat, maar is het in feite pure humbug. Je reinste misleiding dus.

Dat maakt meteen de vraag wat "monoatomic elements" zijn irrelevant. Het is een wetenschappelijk klinkende term. Voor deze site is dat meer dan voldoende.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alchemisten? En dan durven beweren dat het wetenschappelijk moet zijn? Yech!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel kaf onder het internet koren.

Andere antwoorden (4)

Monoatomische elementen hebben een andere vorm en andere chemische en fysische eigenschappen dan de normale verschijningsvorm. Vooral edele metalen (rhodium, iridium, platina, ruthenium, palladium) hebben die verschijningsvormen, worden in combinatie in erts in die vorm wel gevonden en worden dan wel “white powder of gold” genoemd. Ze zijn dan geen metaal meer, ze missen de metaalbinding tussen de atomen. Dit fenomeen komt met name doordat in het atoom de banen van de deeltjes anders liggen, vandaar de naam Orbitally-Rearranged Monoatomic Elements (ORME). In dergelijke ORME’s ofwel monoatomische staat, zijn atomen relatief vrij van de invloeden van andere atomen, ze vormen geen kristalrooster, ze staan op zichzelf en dat is heel bijzonder en zou op zich strijdig zijn met de basiswetten van de natuur.

Dit gaat wat boven me pet dus heb de tekst even overgenomen. Verdere bla bla op die site heb ik even overgeslagen. Er zijn ook nogal wat sites die deze elementen wonderlijke krachten toedichten....... :s
Niet mijn idee in ieder geval ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat voorkomt kan nooit in strijd met de natuur zijn.
Overnemen is niet erg en je hoeft niet alles te begrijpen, maar je moet de onzin er wel uit kunnen filteren. Voor 'straf' zal ik je niet belonen met een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat ook iet dat het niet kan door het stukje 'op zich'.
Maar je hebt gelijk, iets beter lezen en aanpassen voor ik post, zou me een beter antwoord voor de vragensteller opgeleverd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals nu dus grmbl..... iet = niet
Die term wordt meestal gebruikt voor gassen waar atomen niet aan elkaar gebonden zijn. Mono=1, atomic=atoom. BV. Helium, Neon, argon, krypton, xenon en radon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenatomige elementen zijn niets meer dan elementen die chemisch zijn geïsoleerd, dat wil zeggen in plaats van 60 atomen van koolstof atomen zijn 34 van Silicon worden met elkaar verbonden in een zogeheten Buckministerfullerene of een knobbier versie van hetzelfde. De betekenis ligt in het feit dat wanneer een enkel element metaal vordert van een normale metallische toestand naar een eenatomige staat, het doorlopen van een reeks van chemisch verschillende staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De edelgassen zijn het bekendste voorbeeld.
He , Ne ,Ar, Kr, Rn.
Deze hebben geen andere atomen/bindingen nodig omdat hun buitenste electronenschil vol zit,
iets waar alle andere atomen naar streven om dit
te bereiken door bindingen aan te gaan.

Overigens kunnen edelgassen toch GEDWONGEN worden
bindingen aan te gaan, omdat agressieve atomen onder sommige omstandigheden het edelgas een buitenelectron afroven, deze verbindingen worden eximeren genoemd, meestal is fluor de boosdoener en wordt dit gebeuren toegepast in lasers.