Monoatomische elementen hebben een andere vorm en andere chemische en fysische eigenschappen dan de normale verschijningsvorm. Vooral edele metalen (rhodium, iridium, platina, ruthenium, palladium) hebben die verschijningsvormen, worden in combinatie in erts in die vorm wel gevonden en worden dan wel “white powder of gold” genoemd. Ze zijn dan geen metaal meer, ze missen de metaalbinding tussen de atomen. Dit fenomeen komt met name doordat in het atoom de banen van de deeltjes anders liggen, vandaar de naam Orbitally-Rearranged Monoatomic Elements (ORME). In dergelijke ORME’s ofwel monoatomische staat, zijn atomen relatief vrij van de invloeden van andere atomen, ze vormen geen kristalrooster, ze staan op zichzelf en dat is heel bijzonder en zou op zich strijdig zijn met de basiswetten van de natuur.
Dit gaat wat boven me pet dus heb de tekst even overgenomen. Verdere bla bla op die site heb ik even overgeslagen. Er zijn ook nogal wat sites die deze elementen wonderlijke krachten toedichten....... :s
Niet mijn idee in ieder geval ;-)
- Bronnen:
-
http://www.net.info.nl/gold.htm