Waardoor wordt het Nm getal bij de motor van een elektrische fiets bepaald? Heeft de capaciteit van de accu invloed?

Ik heb er zelf geen verstand van, maar in test etc wordt over dit getal gesproken en hoe hoger hoe krachtiger. Ik denk nu aan dit:
Type accu: Een Li-ION accu
Capaciteit (Ah): 6
Spanning (V): 36
energie (Watt/uur): 216
Motorpositie: De krachtige Direct Drive, 36V Ultra Low Friction motor zit in het achterwiel
Motorvermogen (W): 250
Motorkoppel (Nm): 25

Ik kan de accu vervangen door 360 of zelfs 432 watt. Stijgt dan het Nm getal of heeft dat niets met elkaar te maken?

Dit vond ik over Nm:
PS: het vermogen van 250 Watt geeft niet impliciet aan wat de kracht is die de motor kan leveren maar het vermogen wat de motor verbruikt/opneemt.

In de praktijk zijn er al fietsen met 40 NM, die ik op t oog heb heeft dus 25, toch wel een groot verschil. Helpt een grotere accu? Ik zet t maar bij wetenschap, want daar heeft t meer mee te maken dan met fietsen.

Toegevoegd na 2 uur:
Mijn wens is om in de hoogste stand ver te kunnen rijden, met soms veel zware boodschappen, tegenwind en aantal steile bruggen. Breng zelf ook heel wat gewicht mee, haha.
40 km zou ik willen kunnen rijden, is 432 dan nodig of zou de 360 al genoeg zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Hallo, cypertje. Op hoge snelheid fietsen, bijv. 30 ipv 15, is misschien leuk, maar verspilt energie* en verhoogt accuslijtage zodat je die peperdure lithium-batterij eerder moet vervangen. gewoon 15-20 km/u fietsen is eco en het best voor de portemonnee. Bovendien mag volgens de wetgeving een batterij niet meer dan 250 Watt leveren. *Bij een verdubbelde snelheid neemt de weerstand en daarmee energieverbruik 4 of 8 keer (weet ik niet zeker meer, dacht 8 keer) toe. Waardoor het rendement gehalveerd of viervoudig verkleind is. Je moet dus, laat ik zeggen 4 keer vaker opladen, en 4 keer vaker en eerder die peperdure batterij gaan vervangen als dat ooit aan bod komt! groet, Thomas"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
corrigeer: 8 = 4 keer en 4 = 2 keer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Corrigeer weer: het was toch wel goed, de energie voor dezelfde afgelegde afstand. weerstand = V^3. dus 2x snelheid is 8x weerstandsvermogen.

Het beste antwoord

het aantal nm dat de motor levert is de kracht die jij nodig hebt om een heuvel op te komen, hoe hoger die is hoe makkelijker het wordt.

een zwaardere accu van de zelfde spanning zal het koppel niet vergroten, enkel de actieradius.

wil je dat de motor een hoger koppel levert zul je het motormanagement en de accu aan moeten passen.

Als de motor meer kracht moet leveren moet er meer aangevoerd worden -> hogere stroom.
bij een hogere stroom heb je ook een hogere spamming nodig (denk aan 8 / 10 of zelfs 12 Volt)

het motormanagement moet zwaar genoeg zijn om die spanning aan te kunnen en vooral om de stroom te leveren.

dan nog de vraag of het heel blijft, kan de motor meer aan of niet of zal de regelig oververhit raken cq doorbranden?

het gegeven dat jij hebt is dat bij een opname van 250 Watt je een koppel hebt van 25 Nm, wil je deze opkrikken naar 40 Nm kom je al in de buurt van de 400 Watt, kan het geheel deze grote stijging aan vermogen aan?

Toegevoegd na 1 minuut:
herstel, spanning verhogen van de 36 volt naar de 48 of zelfs 60 volt.............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 newton meter is het moment of draaikracht in newtons bij een arm van 1 meter. Dus een koppel van 25 Nm betekend dat de motor evenveel draaikracht op de as heeft als wanneer je stang van 1 meter aan die as zou vastmaken en daaraan met een kracht van 25 newton zou trekken.

Dit heeft dus alles te maken met de motor en heeft eigenlijk niets te zien met het vermogen van de batterij.
Nm is een eigenschap van de motor en niet van de batterij.

Die batterij moet dit vermogen wel kunnen leveren, dus in principe hoe zwaarder de batterij hoe beter want die moet uiteindelijk die stroom kunnen leveren, om dit vermogen te kunnen ontwikkelen heeft men een hogere stroom nodig.
Maw de batterij moet krachtig genoeg zijn.

Een andere zaak is natuurlijk de reikwijdte.
Hoe zwaarder de batterij in Ah hoe langer die meegaat maar ook hoe hoger de piekstroom is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zwaarste accu lijkt dus een goede keus. Bedankt voor t meedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad ,zo-wie-zo. Veel plezier ermee.
Gegeven is een stokje en een kracht F die loodrecht op het stokje aangrijpt in een punt x. Het moment M van de kracht F om een punt y op het stokje is nu M = F*r met r=|x-y| de afstand tussen x en y. de eenheid van M is Nm (Newton-meters) als F in Newtons en r in meters is.
Het krachtmoment van een motor wordt ook wel het motorkoppel of torque (T) genoemd en wordt eveneens bepaald door de kracht en de afstand tot het draaipunt. Door het vervangen van de accu door een met een groter vermogen kan hooguit de kracht veranderen, maar niet de afstand tot het draaipunt.
Uit de natuurkunde weten we verder dat het vermogen P gegeven wordt door P = M*omega met omega de hoeksnelheid (in radialen per seconde) in dezelfde richting als het moment. Door een motor met groter vermogen te plaatsen zal er bij dezelfde hoeksnelheid, dus een groter moment geleverd kunnen worden, maar dit is enkel bij maximale belasting.
In jouw voorbeeld: Bij een vermogen van 200W en een koppel van 25Nm zien we een hoeksnelheid van omega = P/M = 200/25 rad/s = 8 rad/s. Bij een dergelijke hoeksnelheid zal een nieuwe motor van respectievelijk 360W of 432W een koppel kunnen leveren van respectievelijk M = P/omega = 360/8 Nm = 45 Nm of 432/8 rad/s = 54 Nm.
Voor de kritische lezer: Moment is een scalair verkregen uit het in-product tussen de 3-vectoren (F en r). Evenzo is P = M.omega een scalair verkregen uit een in-product van 3-vectoren. Inversie door deling is in principe ingewikkelder dan hier geschetst, maar voor deze situatie is de voorgaande berekening afdoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iets te ingewikkeld voor mij, haha, maar ik snap t gellof ik toch..
Bij een dergelijke hoeksnelheid zal een nieuwe motor van respectievelijk 360W of 432W een koppel kunnen leveren van respectievelijk M = P/omega = 360/8 Nm = 45 Nm of 432/8 rad/s = 54 Nm.
conclusie: ja, bij 360 watt stijgt het koppel naar 45 en bij 432 naar 54? Dat zou mooi zijn, prachtig zelfs! heb ik ht goed begrepen? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar houdt er wel rekening mee dat het koppel alleen gehaald wordt bij een voldoende belasting. De capaciteit van de accu doet er voor deze berekening niet toe. De capaciteit van een accu is alleen een maat voor de hoeveelheid electrische lading die er in ligt opgeslagen. Het geeft daarmee een maat voor de tijd dat de accu een bepaald energieafgifte kan realiseren. Voor meer informatie hierover kun je eens een kijkje nemen op http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat bedoel je precies met voldoende belasting. Wordt die door de motor geleverd? Belasting door mij zal soms zijn: mijzelf, bagage, tegenwind, hoogste stand. Lijkt me eerder te veel dan onvoldoende?
Bedankt ook voor t meedenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk aan het verschil tussen het weggooien van een foambal versus een Jeu de Boules bal. Bij het gooien van een foambal kun je "je kracht niet kwijt", net zoals een accu met meer vermogen minder "moeite" hoeft te doen om de electrische fiets vooruit te laten bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, duidelijk! merci
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Krokeldocus, uw berekening voor koppel...
M=P/Omega.... voor 45Nm gebruikt u 360W/8rad/s. en voor 54Nm gebruikt u de 432W/8rad/s.W het vermogen van de batterij of het vermogen van de motor?
Het aantal Nm geeft aan hoeveel KRACHT de motor op zich heeft (dus onversneld of onvertraagd, het geeft dus puur de trekkracht van de motor aan.

Het vermogen van de motor wordt bepaald hoeveel trekkracht hij bij welk toerental geeft (dis per seconde).

Nu is even de vraag of de motor over zijn toerenbereik dezelfde kracht kan leveren of alleen bij een bepaald toerental (zoals een automotor)

Plat gezegd bepaalt bij een ideale elektromotor de STROOM de (TREK)KRACHT en de SPANNING het TOERENTAL.

Daarom zijn er grappenmakers die de spanning verhogen door meer accucellen in serie te plaatsen en dan kan de motor sneller draaien.
Omdat hij o0m sneller te kunnen draaien ook meer kracht nodig heeft, gaat hij ook meer stroom verbruiken.

Dit bovenstaande is een beetje de basis betreffende fietselctromotoren die op gelijkspanning werken.

Hoe meer ampere-uren een accu heeft (van hetzelfde type) hoe lager de INWENDIGE weerstand van de accu is en hoe hoger de klemspanning onder belasting zal zijn .
Een zwaardere accu van dezelfde constructie zorgt er voor dat de motor dus meer toeren en meer kracht heeft als een kleine accu van dezelfde EMK spanning (onbelaste spanning), de spanning onder belasting heet de KLEMspanning.

Dus heeft een motor van 40nM en verder dezelfde spanning meer kracht dan een van 20 nM JA.

Heeft hij per definitie meer vermogen: dat hoeft niet.
Sommige motoren kunnen maar 36-40 volt hebben en sommige kunnen wel 70 volt hebben.
Het vermogen hangt dus af van de spanning, de stroom en het rendement.
Hoe hard je gaat wordt bepaald door oa je wielomtrek, als je een motor van 20nM in een wil hebt die de halve omtrek heeft als die van 40 nM dan is hun uiteindelijke trekkracht hetzelfde. Kan de motor met het kleine wiel echter (veel) meer spanning hebben, dan kan het zijn dat die fiets harder kan dan die met het grotere wiel.

Hier schuilt een belangrijk gegeven in: hoeveel spanning kan een motor hebben bij welke stroom, zonder schade
door overbelasting op te lopen.

Wettelijk mag een fietsmotor in Nederland 250 Watt hebben en moet de ondersteuning bij 25 KM/H ophouden.

Er zijn echter fietsmotoren die 500 Watt kunnen hebben en ondersteunen tot 50KM/H, er zijn zelfs motoren die geen trapondersteuning geven maar zelf domweg de fiets aandrijven.
je kunt dus -als je binnen de veilige marges van spanning en stroom blijft- een fiets modificeren.
Ze zijn dan al snel illegaal......

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie reactie