Wat is nou precies gelijkstroom en wisselstroom?

Als je het nou tot het meest scheikundige en natuurlijke schaal bekijkt.
Wat is dan nou precies gelijkstroom en wisselstroom en het verschil tussen die twee?

Ik weet wel dat stroom niks meer is dan bewegende deeltjes die elektronen word genoemd.
Dat soort deeltjes dat ook de schil vormt om de atoomkern en zo de atoomstructuur compleet maakt.
Maar bij deze stroomsoorten heb je alleen maar losse elektronen die bewegen.

En ik heb het vaak op proberen te zoeken maar ik vind het vaak niet goed en duidelijk genoeg uitgelegd. Ik hoor vaak de termen ‘kathode’ en ‘anode’.

Maar wat is dat dan precies in de elektriciteitsleer. En wat speelt zich precies af tijdens een elektrische boog? (bij lassen bev..) Ik hoop dat iemand mij dat zo goed mogelijk kan uitleggen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

Ik zal het ook nog eens op een andere manier proberen uit te leggen (ook al vind ik op het antwoord van koos niks aan te merken).
In accu's en batterijen vindt een chemische reactie plaats die er voor zorgt dat er op een pool een positieve en op de andere pool een negatieve spanning ontstaat. Zolang de reactie duurt blijft dat zo; dat is dus gelijkspanning en als je daar een stroomverbruiker (b.v. lampje) op aansluit vloeit er dus een gelijkstroom.
Spanning kun je ook opwekken door een geleidende (metaal)draad door een magnetisch veld te bewegen.
Omdat magnetische velden meestal maar beperkt van omvang zijn loont het om die draad heen en weer of nog praktischer als halve lus tussen de magnetische polen rond te draaien of zoals bij de fietsdynamo de magneet tussen draadlussen (spoelen) door te laten draaien (voor het principe maakt dit geen verschil).
Bij de fietsdynamo draait de magneet dus rond en daar mee het magnetisch veld. De ene keer komt de noordpool van de magneet langs de draad en de volgende keer de zuidpool. Hierdoor willen de elektronen de ene keer naar links en de andere keer naar rechts en zo ontstaat in de draad een wisselspanning en als je daar een verbruiker (lampje) op aansluit loopt daar dus een wisselstroom door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gelijk spanning: Als je een spannings meter op de 0 draad zet en de + dan meet je een constante spanning van bijvoorbeeld 10 volt. Bij wissel spanning en de zelfde meter, zal de spanning, meestal in een golfvorm veranderen, vb: eerst positief (+) 1, 2 4 6 8 10 8 6 4 2 1 0 -1 -2 -4 -6 -8 - 10 -8 -6 -4 -2 -1 0 1 2. enz enz

Toegevoegd na 17 uur:
Het punt is er zit scheikundig geen verschil tussen, behalve dat gelijk stroom gelijk blijft en wissel stroom van grote en polariteit wisselt, zoals eerder beschreven. Of op z'n simpelst gezegt, pak de 2 draadjes, verbind ze met een lampje, neem ze weer los en draai ze om, dat is alles.

Toegevoegd na 17 uur:
Wat betreft lasbogen: De ontsteking van een lasboog vindt plaats door kortsluiting van de anode met de kathode en wel zodanig, dat op een relatief klein oppervlak een hoge stroomdichtheid ontstaat en de daardoor ontstane hoge temperatuur de metaalatomen ioniseert. De boog ontstaat wanneer de elektroden op enige afstand van elkaar worden gebracht. De mate waarin de kathode elektronen kan emitteren en de boogatmosfeer geïoniseerd kan worden zijn bepalend voor het gedrag van de elektrodeboog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stroom is het verplaatsen van elektronen in een geleider, meestal metaal.
In de geleider blijven de metaalatomen op hun plaats, de elektronen springen van het ene atoom naar het volgende en zo steeds verder.
Bij gelijkstroom gaan de elektronen steeds in dezelfde richting, bij wisselstroom wisselt de stroomrichting met de frequentie van de stroombron.
Meestal verloopt de stroomsterkte volgens een sinusvorm, maar ook blokvorm of driekhoekvorm kan voorkomen.

Toegevoegd na 17 uur:
De metaalatomen zijn in het kristalrooster zó geschikt dat de elektronen in de buitenste schil makkelijk van het ene op het andere atoom kunnen overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus geen verschil, scheikundig gezien, behalve het ompolen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, geen fysiek verschil.