Wanneer schrijf je H+ en wanneer schrijf je H3O+?

Bij scheikunde heb je vaak reacties, en daarin wordt vaak H+ en H3O+ gebruik bij Zuur-/Base reacties. Mijn vraag hierbij is dus: Wanneer gebruik je H+ en wanneer H3O+?

Voorbeeld:
H2O + H2O -> 2 H+ + 2 OH-
H2O + H2O -> 2 H3O+

Toegevoegd na 1 minuut:
Onderstaande reactie moet zijn: H2O + H2O -> H3O+ + OH-. Excuses.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

H3O+ is ook een beetje onzinnig, omdat er ook wel grotere positieve complexen met watermoleculen worden gevonden die zich als 1 ion gedragen. H+ kun je als een proton zien dat zich met een of meerdere watermoleculen als een soort eenheid gedraagt. Dat is van belang met betrekking tot de snelheid die deze ionencomplexen krijgen in de vloeistof.

De fysische werkelijkheid bestaat uit steeds wisselende samenstellingen van ionencomplexen om een vrij proton heen. Als de complexen groot zijn dan zullen ze lastiger door het water bewegen, dat is dan weer van belang bij batterijen, of de snelheid van hydrolyse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

H3O+ ontstaat alleen als de reactie in een waterig milieu plaats vindt en er geen sterkere base dan water aanwezig is. Dit is vaak het geval maar niet altijd.

H+ schrijven kan eigenlijk altijd wel, maar het is minder volledig omdat je niet aangeeft wat er met het proton (H+) gebuurt.