Als je aceton en vloeibare ammoniak bij elkaar gooit, ontstaat er dan een emulsie of een oplossing? en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Reddie
11 jaar geleden
Wat bedoel je met vloeibare ammoniak? Dat moet je toch beneden -33 graden afkoelen voor het vloeibaar wordt?
Reddie
11 jaar geleden
@funkeydogz, dan moet ie dat ook zeggen.

Het beste antwoord

Zowel ammoniak (NH3) als aceton (dimethylketon) zijn polaire moleculen. Ik weet bijna zeker dat de vloeistoffen (beneden -33 graden Celsius, het kookpunt van ammoniak) in alle verhoudingen mengbaar zijn.
Dus van een emulsie is in dat geval geen sprake.

P.S. verwar ammoniak niet met ammonia, de laatste is een oplossing van ammoniak in water, en kan gewoon bij kamertemperatuur bestaan.