Ik denk dat een kind in het algemeen een hogere stem heeft omdat dit (en vooral meisjes) al hebben geoefend met hun stembanden en al echt hoog kunnen gillen. Een baby kan alleen krijsen als het huilen niet gehoord wordt en hij/zij echt iets heeft of aandacht wil. Ik heb een baby nog nooit echt horen gillen!

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit geldt wel voor een heel jonge baby, dus onder de 8 maanden ongeveer. Zodra hij/zij de stembanden heeft ontdekt kan ook een baby gillen maar een kind, dat iets ouder is, zal het over het algemeen harder kunnen omdat de longen sterker zijn en dan hoor je het ook als hoger.
12 jaar geleden
De baby, waarom die hebben de kortste stembanden en dat betekend de hoogste toon kunnen voortbrengen.