In een motorblok (ongeveer 25 à 30 kilo) gaat een legering van Ijzererts, Magnesium, Mangaan en molybdeen. Waarom deze materialen?

Zelf gezien hoe arbeiders in een gietijzer-smeltbedrijf (omgeving Pamplona) dit met de schop in de massa gooiden. Heb helaas omwille van tijdsgebrek geen vraag kunnen stellen. Daarom

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Aluminium is licht, heeft een grote treksterkte, een goede warmtegeleiding en is goed giet- en walsbaar. Daarom wordt in vele auto-onderdelen verwerkt, bijvoor­beeld het motorblok, de cilinderkoppen, het carteren de zuigers. Een voorbeeld: door in een auto 1 kilo aluminium te gebruiken, kan 2 kilo staal worden bespaard. Dat draagt ertoe bij dat het gewicht van auto’s afneemt.

Molybdeen bevattend staal is aanmerkelijk sterker, corrosiebestendiger en beter bestand tegen temperatuurwisselingen dan normaal staal.

Magnesium speelt een flinke rol bij de gewichtsbesparing
het word dus toegepast om lichtgewicht te construeren.

Mangaan word gebruikt om de reden dat het een legering vormt met staal, zodat dit makkelijker in vorm te buigen is. Verder verstevigt het staal en maakt het staal beter bestand tegen verwering.

Vandaag de dag kunnen we ijzer en alle andere metalen die een mengsel van ijzer en andere stoffen zijn, niet meer wegdenken. We zouden dan geen auto’s, vliegtuigen, computers, bruggen, huizen, schepen, magneten en zelfs geen bestek meer hebben. Want in bijna alles wat we gebruiken zit wel iets van ijzer. Ijzererts is de basis van ijzer. Het is dus vanzelf sprekend dat er ijzererts in een motorblok wordt gebruikt.