Kan de politie echt zien waar bloed gezeten heeft (ook als het schoongemaakt is)?

In detectives zie je altijd dat de dader enorm heeft zitten schrobben (met water en zeep en chloor) en dan komt de politie en die spuiten er wat op en houden er een lamp bij en - voila - je kunt precies zien waar het bloed gespoten heeft.
Is dit echt zo? Op tapijt of een houten vloer kan ik me nog voorstellen dat er wat blijft zitten, maar op tegels?
Niet dat ik van plan ben iemand te vermoorden hoor, ben gewoon nieuwsgierig (en kijk misschien te veel detectives...)

Toegevoegd na 8 uur:
Zijn er dus altijd restjes, ook op bv tegels, zelfs als je hebt zitten schrobben met water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

In de televisieserie CSI, maar ook in werkelijkheid wordt gebruikgemaakt van het de chemische stof luminol (C_8H_7N_3O_2). Deze stof wordt gebruikt om met het blote oog niet zichtbare resten bloed zichtbaar te maken. De stof licht na het aanbrengen gedurende circa dertig seconden blauw op. Zelfs als het bloed is verwijderd met een allesreiniger kan luminol nog de aanwezigheid van bloedresten aantonen. Luminol kan ook gebruikt worden om bloed in urine aan te tonen. Dit kan ook een nadeel zijn, omdat in de urine van huisdieren vaak kleine resten bloed zit en dat kan dus ten onrechte wijzen op het bloed dat door een misdrijf veroorzaakt zou zijn. Andere nadelen van luminol zijn dat het ook oplicht in de aanwezigheid van (een legering van) koper.

Toegevoegd na 16 uur:
Niels, naar aanleiding van je aanvulling: dat weet waarschijnlijk niemand precies: wanneer het echt zo goed is schoongemaakt dat het niet meer te vinden is. Stel dat je weet hoe je het moet schoonmaken dan kun je altijd nog een spatje gemist hebben en is het nog zichtbaar. Met gewoon water lijkt het me niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met een stoomreiniger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met chloor vernietig je alleen het dna maar de sporen blijven dus idd luminol word ervoor gebruikt...+ ssie,
@pelle..klaar voor vandaag he...lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion: heb een vrije dag en veel computerwerk, dus telkens een hoekje open voor GV enne.... bijna level 7 in 3 maanden he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vandaag 10 van mij +1 van net..lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dankzij jou nu nog maar 11 puntjes en eerste van de dag ;)
Ik denk het goed mogelijk is dat de zaken op tv veel minder goed aansluiten met wat de werkelijkheid laat zien en veelvuldig gebruikt wordt omwille van zaken waarvan de meeste mensen liever niet willen weten wat werkelijk aan de orde is.

Ik denk dus dat het mogelijk is. Zie ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het niet werkt zoals we in de serie zien is makkelijk op te maken uit de realiteit.

Als men de series bekijkt heeft de politie een 100% score in het oplossen van moorden, gaan we in werkelijkheid kijken ligt dat percentage toch beduidend lager, dit betekent dan ook automatisch dat ook de wijze van opsporingen die men gebruikt met een flinke korrel zout genomen moet worden, er zijn namelijk voldoende middelen om bloed te maskeren zodat het ook met luminol niet op te sporen is,

Daarnaast zal men aan de hand van een DNA test moeten bewijzen dat het bloed afkomstig is van het slachtoffer, na een schrob beurt met chloor is dat niet mogelijk.