hoe kan de lucht blauw zijn, terwijl het heelal zwart is

het kan ook niet de de weerkaatsing komen van het water want dat is doorzichtig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat iets doorzichtig is wil niet zeggen dat het kleurloos is. Je ramen zijn zo doorgaans groen (goed te zien vanaf de zijkant in een ruit kijkt).

iig: De lucht is blauw omdat het zonlicht verstrooit wordt in de atmosfeer (dit heet Rayleigh verstrooiing).
Deze verstrooiing gebeurt als het licht door een stof gaat met deeltjes die kleiner zijn dan de golflengte van het licht. Blauw licht heeft de kortste golflengte en heeft hier het eerste last van. Rood heeft een (relatief) veel grotere golflengte en heeft hier heel veel minder last van. Hoe meer stof en ijs in de atmosfeer hoe minder diep de blauwe kleur is.

Je kan een uitgebreider verhaal vinden in de links hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt door het verstrooien van invallende zonlicht. Zie link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door oa lichtbreking door de ozonlaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is de afgelopen weken al meerdere keren gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hemel-blauw-lucht-doorzichtig.14940

http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-heldere-dag-blauw-heelal.9178

http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-mooie-blauwe-kleur.28790
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het Strooilicht...

En controleer het zelf... Installeer het gratis programma, Stellarium en klik atmosfeer aan en uit... Dan zie je precies wat het verschil is...

Strooilicht verdwijnt... Heel mooi is dat... Uren speel en onderzoekplezier... (een leuke eigenschap is ook het universum bekijken vanuit de maan en alle andere planeten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb wel linux mandriva
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is open source en is er ook voor Alle andere ossen...