Warmteverschil kan bijvoorbeeld gebruikt worden om water te koken aan de ene kant van een turbine en weer the condenseren aan de andere kant. Het drukverschil wordt door de turbine omgezet in rotatie, die je vervolgens weer met een generator (een dynamo) om kunt zetten in electriciteit.

Je kunt ook een Peltier-element gebruiken. Dit gebruikt de warmte om elektronen naar een hogere energietoestand te brengen en veroorzaakt zo een potentiaalverschil, dat direct gebruikt kan worden als electrische spanning.

Als je een filter dat geen zout doorlaat plaatst tussen zoet en zout water dan zal het zoete water naar het zoute water toestromen om dit te verdunnen en zoeter te maken. Hierdoor komt het water aan de zoute kant hoger te staan dan aan de zoete kant. Dit hoogteverschil kun je vervolgens gebruiken om een waterrad aan te drijven.