Onderdelen van een molecuul worden opgeschreven in de volgorde van hun atoomnummer. Waterstof komt in het periodiek systeem voor zurstof, en wordt dus eerder genoemd in de formule.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter volledigheid : H heeft atoomnummer 1, O heeft atoomnummer 8.

Zou er, bijvoorbeeld, ook nog stikstof in zitten,N met een atoomnummer van 7, dan zou dat tussen de H en de O inkomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn trouwens legio uitzonderingen op deze standaard, maar wanneer die niet opgaan, is het gewoon nummervolgorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik even weten waar die min op slaat ? Of heeft iemand in de tussentijd de Nieuwe Scheikunde uitgevonden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me, ik weet niet waar die min vandaan komt. Ik ben erg blij met je antwoord, maar ik heb nog wel een vraag aan je. Misschien komen er nu toevallig net twee uitzonderingen in mijn hoofd op, maar bij ammoniak, NH3 gaat je antwoord niet op en ook bij sacharose, C12H22O11 niet. Ik weet niet of dit dan toevallig net die uitzonderingen zijn, maar hebben deze uitzonderingen dan ook een reden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de link al gelezen ? Daar staan een paar van die uitzonderingen uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel. Ik heb de link gelezen. Het is duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Water kun je zien als een oxide. Bij zouten schrijf je eerst de naam van het metaal, daarna de oxidator. Ik neem aan dat deze conventie al dateert uit de alchemie en hun interesse voor metalen.