Maken boten en onderzeeërs echt zo'n speciaal geluid/toon op de radar/sonar?

In films e.d. hoor je zo'n mooie toon die specifiek voor onderzeeërs is. Is dit op de radar of in de boot zelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het geluid wordt door de boot zelf afgegeven, de vertaalslag gebeurt in een computer en wordt op zo het scherm geprojecteerd.

Tot zover mijn kennis reikt jaagt een duikboot met zo'n "ping" 215 tot 235 DB door het water.
Denk wel dat je die hoort.

Dus een antwoordt op je vraag, Ja en is hoorbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nee, tenminste niet de hele tijd een onderzeeer is de meeste tijd fluisterstil
en gebruik passieve sonar dus ontvang alleen geluiden
door luister microfoons (hydrofoons)
Alleen als hij een actieve ping geeft dan hoor je dat geluid

Dit gebruikt hij alleen in noodgevallen of vlak voor een aanval een laatste vrij precieze plaatsbepaling van de vijand
want dit verraad wel meteen zijn positie.dus kan alleen gebruikt worden als de aanval daarna meteen wordt ingezet.

Alleen destroyers met diepte bommen gebruiken actieve ping tijdens het opsporen van onderzeeërs.

het geluid is ook een sonar ping niet radar

Het is voor de film wel een spannend geluid.
maar vraag me af of het door het hele schip of boot te horen is of dat alleen de sonar specialist dit hoort
vraag me af of dit met moderne apparatuur het geval is
de computer maakt er meestal een grafisch weergave van
in de tweede wereld oorlog was er dus alleen sprake
geluid golven die de sonar specialist handmatig moest interpreteren ASDIC
een actieve ping wordt dus opgevangen door de hydrofoons maar alleen in de film maken ze er continue gebruik van.
onderzeeers gebruiken dit alleen in zeer extreme gevallen
en destroyer gebruikten dit als opsporing middel
het schijnt wel dat de geluidspuls die de huid van de onderzeer raakt
door de hele onderzeeer te horen is
maar of dat tegenwoordig nog zo is dat denk ik eigenlijk niet.