Zijn er ook nadelen aan energiewinning met Thorium ?

De laatste tijd wordt er vaak gesproken over Thorium. Het materiaal wat ik op internet vind, is over het algemeen alleen maar positief. Zijn er ook nadelen aan Thorium?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Thorium zelf is een radioactief element met nog radio-actievere isotopen.
Ik zou het derhalve met dezelfde omzichtigheid behandelen als andere (sterk) radioactieve stoffen, met name alfa- en betastralers geven veel schade als ze in je lichaam komen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook splijtafval van thorium bevat gevaarlijke radioactieve elementen.
Het voordeel is dat je er geen atoombommen mee kunt maken en ook een meltdown zal met thorium niet snel ontstaan.
De vroegere gasgloeikousjes bevatten een mengsel van Thorium- en ceriumnitraat. Deze was op zich in staat er een film mee te belichten, zoveel radioactieve straling gaf dat al af.
Het element Thorium zelf is echter niet met U235 of Plutonium te vergelijken, de laatste stof is zo gevaarlijk dat je met een kilo poeder van dit metaal alle mensen op aarde kunt doden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op zich heeft het scheikundige element Thorium geen schadelijke gevolgen voor de mensheid en is dus ook niet radioactief wat veel mensen denken. Dit kan in 6 alfa- en 4 bètastappen tot 208Pb (de thoriumreeks) vervallen. En dan spreken wij wel van een gevaarlijke straling. En hierbij kan ook het edelgas 220Rn (radon) vrijkomen. Dat op zijn beurt ook weer voor gevaar op besmetting kan zorgen. De lage doses radon, die wij tijdens ons leven door inademen van radon binnenkrijgen, zorgen voor een mogelijke verhoogde kans op kanker. De Gezondheidsraad heeft berekend, dat de blootstelling aan (de vervalproducten van) radon / thoron in het binnenmilieu tot een geschat extra sterfterisico door longkanker van 100-1200 gevallen per jaar.