Waarom kleurt zwembadwater rood-bruin als je een kaliumjodide-oplossing toevoegt?

Het antwoord is:

De oxidator is chloor, Cl2.
De reductor is I–.
Er ontstaat jood, I2, dat een roodbruine kleur veroorzaakt.

Hoe kan je weten dat jood die roodbruine kleur veroorzaakt?

PS: Dit is gewoon een vraag om te leren en geen huiswerk maken voor mij, want ik heb het antwoord al.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm? als je het antwoord al weet, waarom stel je dan de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK Omdat ik niet snap hoe ze aan de roodbruine kleur komen, dat wordt ook niet uitgelegd.

Het beste antwoord

Je kunt weten dat jood roodbruin wordt, door dat uit te testen.
Je mengt het met andere stoffen, en je kijkt wat er gebeurt.Als je dat eenmaal weet, kun je er gebruik van maken, net zoals je gebruik kunt maken van het gegeven dat je verbrandt als je te lang in de zon ligt, als je een keer op je handdoekje in slaap bent gevallen. De volgende keer weet je dat en neem je maatregelen om dat te voorkomen.
anneliez