Hoe werkt het zuiveren van de lucht met een zoutlamp?

Je leest overal dat een zoutlamp in staat is om negatieve ionen te produceren. Deze zoutlampen zijn gemaakt van Haliet, oftewel gewoon keukenzout (NaCl).
Negatieve ionen maken de lucht schoon omdat positief geladen stofdeeltjes neerslaan, net als een ionisator op elektriciteit.

Maar hoe werkt dat, hoe is het brok zout in staat om negatieve ionen te produceren. Onder invloed van licht? Warmte?

Toegevoegd na 18 minuten:
Zijn er tests gedaan waaruit blijkt hoeveel negatieve ionen een zoutlamp produceert, als er überhaupt negatieve ionen geproduceerd worden, waaruit blijkt dat 1 zoutlamp voldoende effectief werkt in een ruimte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ja, dat zijn 2 vragen, voordat iemand gaat zeuren...

Antwoorden (3)

Het werk niet. Het is 'alternatieve' flauwekul in de categorie 'gezondheidsarmbandjes' en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat graag aannemen, maar is er ook een bron te vinden waar dit onderzocht is? Negatieve ionen zijn te detecteren, ik bezit alleen niet over de juiste apparatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het is pseudo-wetenschappelijke rimram. Het is geen kwestie of het werkt en hoe het werkt, want dat doet het niet, het is een kwestie of je deze onzin wilt geloven. Want als je het wenst te geloven dan 'werkt' het (placebo effect). Ga vooral op zoek op internet en sluit dan eens alle sites die ook andere zweverige onzin verkopen eens uit en zie welke wetenschappelijke werken je kunt vinden over het 'neutraliseren' van positieve of negatieve ionen. Ik voorspel je een teleurstellende uitslag.
Leuk bedacht, stukje wetenschap er in gepeuterd, aardig om te zien, maar meer ook niet.
Maar heel mischien dat het ergens een heel klein beetje zo werkt, maar daar zal je niets van merken.

Toegevoegd na 3 uur:
Was even gaan zoeken op google en vond een grote tegenstrijdigheid, de een vertelde dat de werking van de zoutlamp kwam door verhitting door de lamp die er in zit.
Zou kunnen met een gewone gloeilamp, maar een ander had er juist een ledlamp in zitten, omdat dat veel energie zou besparen, echter een ledlamp geeft vrijwel geen warmte, amper voelbaar, dus zeker geen verhitting van de zoutkristal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan niet werken.

De hoeveelheid lading is constant. Als de zoutlamp negatieve lading zou afscheiden, zou de zoutlamp zelf positief moeten worden: het totaal was immers nul, en zal dus nul moeten blijven.

Als een zoutlamp negatieve ionen zou afscheiden, zouden die ionen sterk worden aangetrokken tot de dan positief geladen zoutlamp. De negatieve ionen zouden dus niet veel verder komen dan 1 of 2 cm.

Een andere reden waarom het niet kan werken kun je vinden door na te gaan wat er zou gebeuren wanneer de zoutlamp, ondanks zijn eigen positieve lading, tóch negatieve ionen zou verspreiden.

Jouw beschrijving zegt dat de stofdeeltjes zouden neerslaan op die negatieve ionen. Leuk bedacht, maar dat geldt alleen voor positief geladen stofdeeltjes. Wat gebeurt er met de negatief geladen stofdeeltjes, of met ongeladen stofdeeltjes?

Een ander punt is: een stofdeeltje is een paar miljard keer zo zwaar als een ion. Zo'n ion zou dus neerslaan op het stofdeeltje, niet andersom. Het stofdeeltje zou daarna gewoon verder zweven - het heeft hooguit een miniscuul tikkeltje van zijn positieve lading verloren, dat is alles.

Het antwoord op je vraag hoe het zuiveren van lucht met een zoutlamp werkt is dus heel kort:

Niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, goed uitgelegd.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de heldere uitleg (+). Ik snapte ook al niet hoe een brok zout als een pomp zou kunnen werken. Dat zou wel betekenen dat er schandalig veel misleidende reclame de ronde gaat over deze zoutlampen (zucht). Echter roept je uitleg nog aan andere vraag op over de werking van luchtionisators die op elektriciteit werken, waar een pompwerking wel mogelijk is. Werken deze dan ook niet afdoende? Ik had jaren terug wel eens zo'n ding in huis of op mijn werkplek, maar ervaar er een soort 'stank' bij die niet prettig is. Bovendien kreeg je rond het apparaat een hoop plakkerige viezigheid (neerslaand vuil?). De theorie is gebaseerd dat veel stofdeeltjes positief geladen zijn, die ik ook niet bedacht heb - even voorop gesteld.
Het neerslaan van het vuil, vooral rond het apparaat kan ik wél vaststellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator
http://www.progenion.nl/ionisator (met uitgebreidere info over de werking)
Cryofiel
12 jaar geleden
Je tweede link werkt niet - die geeft bij mij een foutmelding, althans, op dit moment. Een ionisator kan wel lucht ioniseren. Dat komt doordat de elektronen met grote snelheid worden weggeslingerd. Om dat te bereiken is wel hoogspanning nodig - iets wat in een zoutlamp ontbreekt. Verder hebben veel ionisatoren een ingebouwde ventilator. De lucht rond de ionisator raakt geïoniseerd, en om te voorkomen dat de geïoniseerde deeltjes direct terugkeren naar de ionisator, worden die deeltjes met de luchtstroom weggeblazen. Verder is een goed aangelegde ionisator geaard, zodat de ionisator zelf niet positief geladen wordt. Een zoutlamp is niet geaard. Wat bij ionisatoren meestal niet wordt vermeld, is dat je ze regelmatig moet reinigen. Er schijnen zelfs modellen te zijn die juist positieve ionen gaan verspreiden wanneer je ze niet regelmatig reinigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik mijn ionisator had (eind jaren 80, was een van de eerste, gadgetgeil als ik ben, toen die dingen een beetje bekend werden in NL) viel het me op dat de lucht op een bepaalde manier gaat ruiken. Dat zou kunnen komen omdat er door die modellen een beetje ozon (O3) ontstond. Kleine concentraties, niet schakelijk dus, maar toch. Ozon is te ruiken, en bovendien eigenlijk niet zo goed voor de mens. Huidige modellen claimen ozon-vrij te zijn. Maar goed, het zoutlampje wat gewoon als leuke attribuut in het huis gewoon gezellig licht geeft, wat ook de enige reden is dat hij in huis staat, geeft me niet de indruk dat deze negatieve ionen uitstraalt. Een officiële bron die dit bekrachtigt of juist ontkrachtigt door te laten zien hoe dat wel zo is ontbreekt. En ik begrijp dat TNO wel ioniserende spaarlampen heeft onderzocht en begrijp ook dat ze wel wat anders aan hun hoofd hebben dan zoutlampen te onderzoeken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vind zo'n zoutlamp ook best mooi. Maar niet meer dan dat. Decoratief en een mooi soort licht.