Zijn er (herkenbare) verschijnselen in het universum die beschreven kunnen worden als een 3e-graadsverband tussen plaats en tijd?

Verschijnselen die via snelheid en versnelling (1ste en 2de afgeleide van plaats naar tijd) beschreven worden zien we elke dag. Zoals bijvoorbeeld het vallen van een voorwerp. Maar zijn er ook dagdagelijkse natuurlijke processen die beschreven kunnen worden via een 3de-graadsverband? Ik bedoel dus geen zaken die door een mens gestuurd worden zoals bv een auto die op een specifieke manier remt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In het geval van verband tussen plaats en tijd is de afgeleide van de afgeleide van de afgeleide van de plaats-tijd-relatie de versnelling van de versnelling. Die is overal aanwezig; als je bijvoorbeeld van de snelweg afslaat.
Een bocht nemen (i.e. van richting veranderen) is 'een versnelling ondergaan'. Als de bocht meteen al te scherp is, dan is dat een grote aanslag op de ingewanden van de mens en ook is de kans groter dat je uit de bocht vliegt. Dus wordt de bocht vaak opgebouwd. Met andere woorden; de versnelling wordt opgebouwd. Met andere woorden: met de 3e afgeleide van de snelheid in die bocht laat je zien hoe 'hard' de bocht opbouwt.

Als je wegrijdt met de auto vanuit v=0, dan trek je op naar bijvoorbeeld v=50. Dit gaat heus niet met een perfect constante versnelling. De voet is ongedurig - het gaspedaal gevoelig - de versnelling niet constant.

Voor achtbanen zijn er ook regels over de geleidelijkheid waarmee de krachten op het lichaam worden opgebouwd.

En als je naar de aarde valt, neemt de versnelling ook toe (tot ongeveer 9,8 m/s^2 'in de buurt' van het aardoppervlak). Zwaartekracht gaat met 1/r^2, dus hoe verder van de aarde, hoe kleiner de kracht en hoe kleiner de versnelling. Dus de afgeleide van de versnelling geeft een nieuwe (behoorlijk complexe, volgens mij) formule die zegt hoeveel de versnelling toeneemt bij het naderen van de aarde.