Heb je in een pulserend heelal andere natuurwetten dan in een niet-pulserend heelal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een pulserend heelal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je niet één big bang hebt gehad, maar wellicht 'oneindig veel'. En waarbij er dus geen echte singulariteit bestaat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulsating_Universe
Er is helaas geen Nederlandse wiki van.

Antwoorden (1)

Nee, of een heelal pulserend zou kunnen zijn is afhankelijk van de massadichtheid. Als die groter is dan 1, dan stort het heelal uiteindelijk weer in tot een singulariteit waaruit opnieuw een heelal zou kunnen ontstaan, een proces dat zich dan oneindig zou kunnen herhalen (de pulsatie).

Is de massadichtheid van dit heelal kleiner dan 1 dan dijt het eeuwig uit. Er kan dan, met dezelfde natuurwetten, geen sprake zijn van een pulserend heelal.

Dus kun je met dezelfde natuurwetten zowel een pulserend als een niet-pulserend heelal hebben.

Ergo: je hebt in een pulserend heelal niet noodzakelijk andere natuurwetten dan in een niet-pulserend heelal.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"de massadichtheid. Als die groter is dan 1" 1 Wat? "je hebt in een pulserend heelal niet noodzakelijk andere natuurwetten dan in een niet-pulserend heelal." Maar het kàn dus wel?
rose
12 jaar geleden
Als het mogelijk is dat er andere universa zijn met andere wetten, dan is het ook denkbaar dat er een pulserend heelal is dat aan andere wetten gehoorzaamd dan een niet-pulserend heelal. Zoals het ook denkbaar is dat een rode paraplu groter is dan een zwarte. Dat heeft in het laatste geval niets met de kleur van doen en in het eerste geval niets met het pulseren.
rose
12 jaar geleden
De massadichtheid Ω (omega) is een getal dat groter, kleiner of gelijk aan 1 kan zijn waarbij de kritische waarde (de waarde waarbij het heelal uiteindelijk weer krimpt) op 1 is vastgesteld