Ja, hoe sneller het vaartuig vaart, hoe steiler de boeggolf. Het water heeft dan minder tijd om "terug te zakken".
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeggolf Hier staat ook een formule voor de hoek.
Reddie
12 jaar geleden
@MorpheusFT, beter lezen!
De formule gaat over de horizontale hoek van de boeggolf.
De vraag ging over hoe steil, dus de verticale hoek.
Overigens, bedankt voor je speurwerk.
Er zijn twee snelheden die een rol spelen: de snelheid van het voertuig en de snelheid van golven in het medium ( water in dit geval).
De golfsnelheid is niet afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Dus de boeggolven gaan met een constante snelheid van de boot af maar de boot kan snel en langzaam gaan. Bij snelle boot is de boeggolf puntig, bij een langzame boot stomp.
Als de boot langzamer gaat dan de golfsnelheid, dan is er helemaal geen boeggolf.