Zout is een mineraal dat al sinds het ontstaan van de aarde aanwezig is op aarde - dat geldt voor de meeste moleculen op aarde (behalve die nu door de mens gemaakt worden, maar die worden dan gemaakt uit elementen die wel al op aarde waren).

De aarde is onstaan uit resten die overbleven nadat de sterren in het melkwegstelsel waren gevormd - dat laatste gebeurde (en gebeurt in het heelal nog steeds) doordat wolken van materie samentrokken door de zwaartekracht van die materie. Daarbinnen ontstaan ophopingen van materie die uiteindelijk samenballen tot een ster, grote planeten en kleinere planeten. Ook meteorietinslagen brachten nog materialen naar de aarde (waaronder vermoedelijk een deel van het vele water op onze planeet), maar die meteoren zijn uiteindelijk ook gevormd in dezelfde sterrennevel als de aarde zelf.

Dus het zout komt eigenlijk van de oerknal; het moment dat alle materie van een singulier punt (een oneindig klein punt waarbinnen alle materie uit ons heelal zich in bevond) ging expanderen.

Het zout op aarde zit voornamelijk in gesteente; daar wordt het uitgeslepen door rivieren en gletsjers en naar de oceanen gebracht; al miljarden jaren lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zee is zout omdat er zout in opgelost is. In één liter water zit ongeveer 35 g zout, dus 3.5% of 35 promille. Het zout is vooral Natriumchloride.

Al het zout is afkomstig van opgeloste en verweerde gesteenten en van vulkanen op de zeebodem.
fremar
12 jaar geleden
Zo'n 200 miljoen jaar geleden, lag de plek die we nu Nederland noemen, op een heel andere plek op aarde en had een heel ander klimaat. Nederland was geheel bedekt door zee. Geen open zee maar meer een randzee die niet zo diep was. Die randzee werd door een soort dempel van de oceaan gescheiden. Het was een zee die bestond uit zout water. Doordat het klimaat warm was verdampte het water en bleef er zodoende een dikke laag zout achter.
Bij elke overstroming werd die laag dikker en dikker.
Later kwam op deze zoutlaag een dikke laag zand/klei/veen of whatever de grondsoort is van de verschillende soorten grond diie we hier hebben.
Hierdoor werd de zoutlaag ineengedrukt en werd zodoende steeds harder. Eigenlijk zo hard als steen en daarom wordt er ook van 'steenzout' gesproken.
Dit steenzout wordt nu nog steeds in somige gebieden in ons land onder de grond aangetroffen en wordt zoutmijn genoemd. Zout is dus een mineraal geworden dat uit de mijnen wordt gehaald en dan gezuiverd en verwerkt tot ons keukenzout. Niet alleen Nederland heeft zoutmijnen maar ditzelfde is op diverse plekken op aarde gebeurd.