Is er een formule om de dikte an het ijs te berekenen?

Als je de graden weet en de windsnelheid en mischien het aantal vierkante meter kan je dan de ijsdikte berekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

niet berekenen, maar wel schatten. Met name als er al een ijslaag(je) gevormd is wordt het beter te berekenen. Zolang de wind nog invloed heeft op het mengen van het water wordt het moeilijk te voorspellen wat er gebeurt. Zodra er geen stroming in het water is, en er een ijslaag(je) is is het relatief eenvoudig te berekenen wat de dikte van het ijs wordt in de loop van de tijd. Eigenlijk net zo eenvoudig als hoe lang je een ei moet koken voor een zacht of hard ei.

Zie bij Bron voor een leuk artikel over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zijn nog meer belangrijke factoren: denk aan temperatuur, tijd etc.

Toegevoegd na 18 seconden:
Bovendien verschillende ijssoorten etc.

Toegevoegd na 50 minuten:
Conclusie: uit deze variabelen NIET.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord en met graden bedoel ik temp.
Nee, die is er niet. Er is 1 zekere manier: een gaatje boren en meten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig bedoeld, maar vreemd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet grappig bedoeld; het is de enige zekere manier om te weten hoe dik het ijs is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk maar eens op het journaal daar gebruiken zij er wel een .