Kan een houten wijnvat, nu in gebruik als regenton (Zonder deksel) en helemaal vol met water, kapot vriezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,want hij breekt gelijkt

Antwoorden (5)

ik denk (maar weet niet zeker) van niet: de duigen van de regenton kunnen uitbuigen zodat het uitzettende water weg kan. De vraag is alleen of de hoepels de krachten kunnen weerstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan...water zet uit met de vorst dus er komt veel kracht op te staan ...en dan kan deze scheuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
idd, dat is me wel gebeurd in het verleden, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij moeder vroeger ook eens..
ze was helemaal overstuur, ze was zo blij dat ze een vat had, toen kwam de vorst, en na paar dagen keek ze en zag dat er behoorlijke scheuren in zaten...
na de winter kon ze hem niet meer gebruiken..
Ja dat kan, en met de komende vorstperiode ZAL dat ook gebeuren.
Snel leeg maken dus !

Toegevoegd na 5 minuten:
Deze tip kwam ik ook nog tegen:
Zorg dat de houten regenton niet kapot vriest door een plastic bal in het water te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je tip (Bal) gelezen. Wat is de gedachte erachter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 'm gevonden op het internet (zie link in de bronvermelding) ik heb 'm zelf dus nog niet uitgeprobeerd. De gedachte zal zijn dat de bal lucht bevat. Daarmee heeft het ijs ruimte om uit te zetten en zal je ton niet kapot vriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Maar zal het ijs de bal - die inmiddels in de ton ligt - niet gewoon omhoog drukken?
Reddie
12 jaar geleden
Die bal zal helpen als het ijs heel flexibel is, en het dan alsnog naar binnen gedrukt wordt.
Zolang ik het niet zelf gezien heb verwijs ik naar het grote rijk der fabelen van de kruidenvrouwtjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen, dan kom ik weer terug op mijn originele advies: de ton leeg maken. Ik weet zeker dat die optie werkt ! ;-)
ja het volgens mij kan het gaan scheuren maar niet dat hij opeens uit elkaar barst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In he begin zal er niet zoveel aan de hand zijn, maar als het ijs zover is gekomen dat het hart van de ton bevroren is zal eerst het ijs nog wat omhoog kruipen zodat het een beetje bol komt staan daarna zal de spanning zo groot worden dat de klinknagels kapot springen en dan kun je jouw ton weg gooien.