Waarom 'prikt' koolzuur op je tong?

Koolzuur in frisdrank is gewoon koolstofdioxide. Datzelfde koolstofdioxide in de lucht prikkelt de tong ook niet. Waarom opgelost dan wel?

Er mag best een scheikundig antwoord worden gegeven, hier heb ik niks op tegen :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk door de bubbels. Elk ander gas zou dat eveneens doen. Maar technisch is koolzuurgas het meest praktisch.

Toegevoegd na 47 minuten:
Koolzuurgas kan via het enzym carbonzuuranhydrase-4 de smaakpapillen voor zuur prikkelen, maar dat is wat anders dan de priksensatie.

Toegevoegd na 54 minuten:
In tegenstelling tot het bovenstaande geeft de nationale wetenschapsquiz van 2010 het volgende antwoord:

In onze tong zitten verschillende soorten zenuwuiteinden die gespecialiseerd zijn in het waarnemen van omgevingsfactoren die een schadelijke invloed op het organisme kunnen hebben, zoals druk, temperatuur of chemische stoffen. Deze receptoren, ook wel nociceptoren genoemd, geven bij stimulering een kleine prikkel af naar de zenuwcellen in het ruggenmerg, die de prikkels weer doorgeven aan de hersenstam. Hier worden de prikkels waargenomen als pijn. Koolzuur is een chemische stof waarop chemosensitieve nociceptoren reageren. De kleine bellen, waaruit het koolzuur vrijkomt, veroorzaken dus allemaal kleine pijnprikkels.
Door een experiment met het drinken van priklimonade in een hogedrukkamer (3,4 atmosfeer, in plaats van 1 atmosfeer) is bewezen dat het echt gaat om het koolzuur, en niet het uit elkaar klappen van de bellen. In de hogedrukkamer wordt belvorming namelijk voorkomen, maar de proefpersonen voelden nog steeds dezelfde prikkelsensatie op hun tong. Ook de temperatuur van de bellen heeft niks te maken met de prikkelsensatie in je mond.

Toegevoegd na 1 uur:
Of het verhaal van de nationale wetenschapsquiz waar is weet ik niet. Je kunt CO2 ook inademen. 12% van de ingeademde sigarettenrook bestaat uit CO2. En dat prikt totaal niet.
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-44-206-tabak.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
Nog eens verder gelezen. Het schijnt dat niet koolzuurgas, maar koolzuur de nociceptoren prikkelen. Ingeademd CO2 geeft dan de prikkel niet. CO2 vormt met water koolzuurgas. Het enzym carbonzuur anhydrase bevordert de aanmaak van koolzuur. En dat prikkelt dan die receptoren. Zo is het verhaal erbij.

Toegevoegd na 1 uur:
Na nog een ronde verder lezen:
De standaard verklaring voor de priksensatie is dat de bubbels verantwoordelijk zijn.
Enkele jaren geleden (ik meen in 2009) wees onderzoek in de richting van de nociceptoren.
Het zijn dus twee verklaringsmodellen die naast elkaar bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een kwestie van hoeveelheid. De CO2 in een belletje fris is pure CO2, in de lucht die je inademt is het maar heel dunnetjes.
Als je dorst hebt, verandert een druppel water daar niets aan. Een heel glas water wel.
Niets scheikundigs, helaas.

Toegevoegd na 1 uur:
CO2 in het bubbeltje is 100%, in de lucht 0,04%.
Dus 2500 keer zo geconcentreerd.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit legt alsnog niet uit -waarom- het zou prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CO2 in een vol glas frisdrank: Láng geen 100%.
CO2 in sigarettenrook: blijkbaar 12%. Persoonlijk denk ik niet dat het met de concentraties te maken heeft.
Reddie
12 jaar geleden
Hermantje
Me Dunkt dat cestbiencovitz uitgebreid heeft betoogd waarom.
CO2 in een BUBBEL is 100%.
En als je puur CO2 gas op je tong laat stromen, met een slangetje uit een CO2 cilinder, is het wel degelijk prikkekend.
Als CO2 in water wordt opgelost vormt het H+ ionen.

Dit gebeurt via de reactie:
CO2 + H2O geeft H2CO3

Het H2CO3 vormt daarna ionen volgens de reactie:
H2CO3 geeft H+ en HCO3-

Het H+ is een sterker zuur dan het HCO3- basisch is.

De PH van water verzadigd met CO2 is ongeveer 4

Het is dus een zwak zuur.

Het zuur activeert de receptoren op de tong hetgeen een prikkelend gevoel geeft.

Het met CO2 verzadigde water dat je drinkt is 100% zuur. Er zijn dus heel veel moleculen aanwezig.
Het CO2 in de lucht reageert ook met het speeksel op je tong maar dit CO2 is sterk verdund waardoor het zuur niet is te proeven.
Edraket
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Een slok azijn prikkelt niet op je tong. Dat is gewoon zuur.
Terwijl azijnzuur ook een zwak zuur is.
Edraket
12 jaar geleden
Het zuur prikkelt de sensoren op de tong. Dat is een chemische prikkeling die leidt tot een sensatie van zuur in de hersenen. Of het zuur ook een fysieke prikkeling / tinteling op de tong geeft weet ik niet zeker. Maar Spa rood dat bestaat uit water en koolzuur, prikkelt naar mijn indruk meer op de tong dan Spa blauw, dat alleen uit water bestaat en dus niet zuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@raket:
Ik zat al aan iets dergelijks te denken...
Heb je er ook een bron bij?
Edraket
12 jaar geleden
http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_8C4DNJ
http://www.ntvg.nl/publicatie/champagneblues/volledig/print
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur_(smaak)
http://www.kennislink.nl/publicaties/prik-smaakt-naar-prik-punt-punt-punt