Hoe kan je bewijzen dat voorwerpen hun kleur behouden als het donker is?

Want als je met een licht schijnt, is het niet meer donker. Met een nachtkijker zie je groen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Ha, dat Duckje;

Dat kun je niet feitelijk bewijzen, aangezien kleur hetgene is wat wij waarnemen als er door een voorwerp licht wordt gereflecteerd. Zonder licht is er dus geen kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet, want dat doen ze niet. Iets heeft alleen maar kleur als er licht op valt en een bepaalde golflengte wordt geabsorbeerd en de rest wordt gereflecteerd.

Op een andere planeet met een andere zon met een ander spectrum zouden aardse voorwerpen ook hele andere kleuren hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, tenminste 'groen' blijft groen, ongeacht de kleur van het opvallende licht. (het zou hooguit zwart kunnen worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al. Als het opvallende licht geen 'groene' golflengte bevat, zal het object ook niet 'groen' weerkaatsen en zie je het als zwart. QED.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er kunnen transformaties optreden, afhankelijk van het materiaal: als rood licht geabsorbeerd wordt en als groen licht uitgestraald.
Denk aan TL buizen: de ontlading geeft UV/blauw licht, en de fosfor in de buis zet dit om in wit licht....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je het over een gas dat absorbeert en een andere golflengte gaat uitstralen, dat is iets anders dan het passieve reflecteren waar sprake van is bij 'kleur hebben'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de fosforlaag in een TL buis is een vaste stof, met speciale kleureigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit gas in die buis dat gaat stralen. De fosforlaag is fluorescent en zet het onzichtbare UV om in voor ons zichtbaar licht. http://www.neosave.nl/html/werking_van_de_tl.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentie
Dat zijn geen speciale kleureigenschappen, dat is absorberen en een andere golflengte uitstralen. Een wezenlijk ander mechanisme dan reflectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. maar de meubels in je kamer zouden die eigenschap theoretisch ook kunnen hebben en dus groen licht uitstralen onder een blauwe lamp :)
(voor zover ik weet komen dat soort meubeltjes niet voor in de praktijk)
Als er geen licht is kun je niets zien.
Als je achterliggende vraag is waarom je zelf iets in het (bijna)donker zwartwit ziet en in het licht in kleur dan komen we bij biologie, en wel de werking van je oog uit.
De cellen in he netvlies welke kleur waarnemen hebben meer licht nodig dan de cellen welke alleen licht/donker registreren. En dat is de enige reden dat in het donker alles grauw is.

Bewijs onder die omstandigheden dat er toch kleur uitgestraald wordt, gereflecteerd van het restlicht moet ik eigenlijk zeggen:
Zet een camera op een statief,
Maak met een camera overdag een foto van die omgeving.
En doe hetzelfde 's avonds als je zelf alles alleen nog maar grauw ziet...maak dan een tijd opnamen zodat de camera lang de lens open heeft. Dan zal het fotopapier/negatief wel de aanwezige kleuren reflecties vastleggen.
Ik verwacht wel dat een ouderwetse camera met negatieven hier beter in is dan een digitale camera. Vzv ik weet zijn die chips niet zo goed in staat licht te cumuleren bij het vastleggen.

Zo kun je dus bewijzen dat ook dan die voorwerpen dezelfde kleuren reflecteren bij bijna donker als overdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat de hemel dan blauw is...niet voor niets stel ik ook die opnames als "bewijs" voor. Dank je voor je aanvulling mbt camera's.
Evenmin als je kunt bewijzendat jouw favoriete stoel zijn vorm behoudt, als er niemand in de kamer is, is het mogelijk te bewijzen dat roor rood en groen groen blijft als het echt donker is.
Dus: het is niet te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aanvaardt dat voorwerpen niet fysiek veranderen onder invloed van licht en/of de aanwezigheid van een waarnemer heb je voldoende bewijs.
Als je dat niet aanvaardt kun je het per definitie niet bewijzen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Als_een_boom_in_een_bos_omvalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, daar hebben we die vallende boom weer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je dan liever een kat?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_kat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kat doet het alleen op quantum-niveau, die boom is leuker want die werkt ook in de voor mensen waarneembare realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=htI3lLmWs5s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee stippel: die boom doet het juist niet (of was het nou juist wel ... of toch ...ook...) in de voor mensen waarneembare realiteit.
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, van die boom, nu ben ik helemaal in de war. Als hij valt en er is niemand in de buurt, dan maakt hij geen geluid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK: als je hem waarneemt, doet hij het. Zo niet, dan niet ;-)
Jij snapt hem Duckje, het hangt er maar van af hoe je geluid beschouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D
Licht 'maakt'de kleur.

Wij op aarde hebben naargelang de plaats en het tijdstip een bepaald lichtspectrum.
Dit is de verdeling in welke mate golflengtes in het licht aanwezig is.
Wanneer je een bepaald voorwerp op een andere planneet zou zetten, zou het automatisch eenandere kleur hebben, simpelweg omdat het aangeboden lichtspectrum anders is.

Zo zie je dat wanneer je stelt dat een bepaald voorwerp een bepaalde kleur heeft eigenlijk niet klopt.
Het is de eigenschap van het oppervlak die bepaald welke kleur er onder bepaalde omstandigheden gereflecteerd wordt.

Dat groene van een nachtkijker is trouwens een keuze.
Men kist groen omdat het menselijk oog in groen de meeste gradaties kan onderscheiden waardoor details beter zichtbaar zijn.
Volgens recent onderzoek blijken (de meeste) vrouwen zowiezo een groter scala aan kleuren te kunnen onderscheiden dan mannen. Voorheen werd een beetje gekscherend gedaan wat betreft kleuren ( http://daddu.net/wp-content/uploads/2010/05/color-men-women-01.png ). Dit blijkt dus ook (gedeeltelijk) op waarheid te berusten...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe zit dit dan met het licht van een zaklamp?
ronaldP
12 jaar geleden
Dit licht heeft een beperkte kleurengamma (veel rood).
Je hersenen corrigeren dat zodat alles weer "wit"
lijkt. Wanneer je echter in het donker met een zaklamp op een object schijnt, zal je zien dat de kleuren ook anders zijn dan bij daglicht.
licht moet je zien als allerlei golfjes, zoals je weet hebben golven een lengte en een consequentiële frequentie. golven die wij met onze ogen kunnen waarnemen hebben een lengte van 380nanometer (een miljardste van een meter) die we waarnemen als violet tot ong 800 nm wat rood is. als het donker is zijn er niet zoveel van die golfjes want er is geen lichtbron. onze ogen kunnen niks met zo weinig licht. dus zie je alles in tinten van zwart. je kunt het dus proberen om in een pikdonkere kamer de lichtintensiteit te meten, en daarmee bewijzen dat niks een kleur heeft, als er geen lichtgolfjes zijn

Toegevoegd na 6 minuten:
die laatste zin is een beetje raar dus. dingen hebben geen kleur. wit licht bestaat uit een mix van álle golflengten. het oppervlak van een voorwerp weerkaatst niet elke golflengte. maar neemt deze op. die energie komt dan weer als warmte vrij toch? misschien kun je dan wel bewijzen dat dingen juist géén kleur hebben als het juist áfkoelt. dat kun je meten met een infraroodcamera (>800 nm). denk dat dat beter is.. ik denk maar wat na zie maar wat je dr mee doet

Toegevoegd na 31 minuten:
ik denk ff door.. je kunt dus eigenlijk bewijzen dat een voorwerp wel een kleur heeft, alleen dat wij die kleur niet kunnen zien. ( ik bedoel dus infrarood ) doch is de "kleur" (het is maar net hoe je het definieert) er wel degelijk. alleen de golflengte is te lang, wij hebben die staafjes niet die daar gevoelig voor zijn.

Toegevoegd na 49 minuten:
overigens. een nachtkijker versterkt het licht wat binnen komt. de nachtkijker maakt het groen, zodat we dingen beter kunnen onderscheiden.