V = I x R (spanning=stroomsterkte x weerstand)

als de spanning verandert bij gelijkblijvende weerstand zal de stroomsterkte dus evenredig meeveranderen, wordt de spanning 2x zo groot dan halveert de stroom. Verlaging van de spanning met faktor 2 doet de stroomsterkte verdubbelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
V(volt) is de eenheid van U(spanning)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en de eenheid van I is Ampère en de eenheid van R is Ohm. Maar de formule wordt weergegeven met de GROOTheden: U I en R dus. En anders allemaal eenheden kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanning wordt in het engels weergegeven als Voltage vandaar de V,op de Mavo moest ik altijd U gebruiken en op de Havo opeens V, dus ja.
De stroom door en de spanning over een weerstand gedragen zich volgens de wet van Ohm die is samen te vatten in de formule U=IxR.
En omdat we de stroom willen weten als functie van de spanning schrijven we dus de formule die we van U=IxR kunnen afleiden: I=U/R
Je ziet dan dat de stroom recht evenredig met de spanning varieert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het meer te kunnen begrijpen kan je het voorstellen als water door een tuinslang. Als de kraan hetzelfde openstaat zal je met een dikkere tuinslang minder druk (spanning) hebben. Wil je meer druk moet je of een dunnere slang (weerstand) nemen, of de kraan verder open draaien (stroomsterkte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden samengevat en gepreciseerd:
Als je de spanning twee keer zo hoog maakt, wordt
de stroom twee keer zo groot.
Reddie