Met kristalglas en een op de resonantiefrequentie van het glas toonhoogte waarin GEEN vibrato moet zitten kan dat inderdaad.

Er zijn wel randvoorwaarden, het glas kan het beste gemaakt zijn van een kristalsoort met een hoog PbO gehalte, waardoor de dichtheid van het glas en de kristalstructuur gemakkelijker tot breuk zal kunnen leiden en de stem moet op luide kracht zeer zuiver de exacte resonantiefrequentie van het kristalglas moeten kunnen maken.
Ook de vorm van het glas is belangrijk, een traditioneel glas voor rode wijn schijnt het beste te werken, deze zal minder gaan swingen op harmonischen die andere glasvormen wel kunnen hebben.

De stem zelf zal in staat moeten zijn een flinke geluiddruk te genereren, loepzuiver en gedurende meerdere seconden, flink over de 100 dB, wat niet iedereen gegeven is dit te presteren.

Met een natte vinger beweeg je over de bovenrand van het glas, deze geeft dan meteen de exact juiste toon aan.

Met een regelbare stroboscoop kun je het golvingproces in het glas volgen en de stem bijsturen voor een maximale swinging van het kristalglas.
De ruimte zelf moet zo min mogelijk galmen, dit verstoort de golving in het glas welke de breuk veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit kan, de mythbusters hebben dit getest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cool je hebt de aflevering gevonden :D! Die was echt goed!
Je kan inderdaad een glas met je stem breken. Dat is bij mythbusters aangetoond. De resonatie van je stem moet dan gelijk zijn aan dat van het glas. Ook moet je stem hard genoeg zijn om de resonatie zo hard mogelijk door het glas te laten gaan.

Misschien is de betreffende aflevering nog wel op de site van discovery te vinden...