Wat is het verschil tussen fluorescentie en fosforescentie?

Volgens mij wordt de term fluorescentie heel vaak gebruikt wanneer er sprake is van fosforescentie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja, een hele goede follow-up van doe TV vraag.
Wikipedia zegt:

Fosforescentie moet worden onderscheiden van fluorescentie. Fluorescentie heeft als verschil dat het terugvallen van de elektronen geen verboden overgang betreft, waardoor het in een veel kortere tijd zijn licht zal uitzenden.

Bij lichtknopjes is het dus fosforescentie.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nadat het atoom in een aangeslagen toestand terecht is gekomen, zijn er verschillende opties. Het atoom kan naar zijn grondtoestand terugkeren door hetzelfde foton uit te zenden. Dit is fluorescentie. Vooraleer fluorescentie plaatsvindt, kan er een overgang zijn tussen twee aangeslagen toestanden.
Fosforescentie treedt op wanneer het atoom naar een andere toestand overgaat waarbij bv. de spin (het intrinsiek draaimoment van het elektron, vergelijkbaar met het draaimoment van een spinnende tol) van één van de elektronen verandert. In de kwantummechanica wordt dan gesproken van een verboden overgang omdat het een overgang is die zeer weinig voorkomt. Uiteindelijk keert ook hier het atoom terug naar de grondtoestand met de uitzending van een foton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+0

Andere antwoorden (2)

Het bovenstaande is helemaal juist maar misschien wat abstract.
Het duidelijkste voorbeeld van fluoriscentie is een TLbuis of een ("ouderwetse") TV-buis: die straalt zichtbaar licht uit dat door botsingen van snel rondvliegende electronen wordt veroorzaakt. Door die electronen ontstaat UV-straling, die echter door het glas van de buis wordt tegengehouden. Die UV-straling brengt wel het fluoriscerende poeder aan de binnenkant van de buis in een hogere energie-toestand. Wanneer die energie weer losgelaten wordt, straalt het poeder zichtbaar licht uit. (verschillende poeders - verschillende kleuren. In een TV geeft dat de kleur-effecten - voert te ver om hier verder op in te gaan. In TL-buis wordt door verschillende mengsels buizen met een warme of een koele kleur bereikt.) Waneer er geen electronen met dat poeder botsen, houdt de straling (bijna) onmiddellijk op.
Nou ja, bijna! Als je de TV of de TL-buis uitdoet, dan straalt 'ie nog heel zwak wat licht uit, gedurende een minuut of zo. Dat laatste is fosforiscentie, dat normale licht geven van TV en TL-buis is dan fluoriscentie.

Verschillende poeders - verschillende kleuren. In een TV geeft dat de kleur-effecten - voert te ver om hier verder op in te gaan. In TL-buis wordt door verschillende mengsels buizen met een warme of een koele kleur bereikt.

Overigens: een spaarlamp is een "opgevouwen" TL-buis. LED's en LED-lampen werken héél ànders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit 'm ook allemaal in de duur van lichtgeven.
Fluorescentie stopt na enkele milliseconden (wanneer de lichtbron letterlijk wordt uitgeschakeld). Fosforescentie duurt wat langer, dus dit voorwerp blijf nog even "nalichten", ook als de lichtbron uitgeschakeld wordt.