Is een volspectrum lamp tussen de 5500 en de 6500 kelvin? En is er verschil of je nu 5500 of 6500 kelvin pakt?

Icr zo rond de 96 graden, de lamp wordt bedoeld voor belichting in een kamer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb even op de term volspectrum gegoogled. Volgens mij is dat gewoon een (suggestieve) reclameterm. Het licht van een heet zwart lichaam heeft per definitie 100% wit. Dat is het geval bij de gloeilamp en de halogeenlamp: daarin zit een draadje van het metaal wolfraam, wat verhit wordt. Dus de witheidsweergave van een gloeilamp wordt gesteld op 100%. Met TL-lampen en spaarlampen en ook LED-lampen probeert men uiteraard ook te streven naar die 100%. En uiteraard lukt dat niet; het is een streven. En van een vol spectrum, kan in 2011 nog helemaal geen sprake zijn! De mate waarin een lamp echt wit licht weergeeft, wordt als CRI-Ra-index aangegeven. Zie link. De hoogste waarde van dit moment is 87%, zie ik. Dat is best heel mooi licht. Wat wij mensen als wit zien, hangt af van het tijdstip. Wij zijn in de avond gewend aan het roodachtig zonlicht. Dit verschijnsel wordt aangeduid met kleurtemperatuur. Die wordt gemeten in K of Kelvin. Zonlicht heeft een kleurtemperatuur van 5500 K. (Wat zo heet is het oppervlak van de zon). Om de kleur van kleding of een schilderij het beste te kunnen zien, wordt dit belicht met een halogeenlamp. Die heeft een kleurtemperatuur van 3200 K, wat dichtbij komt, en een weergave van 100% (per definitie). Je kan het schilderij ook belichten met een LED-lamp en dan 5500 K nemen, maar de weergave is dan 90%. Voor ruimteverlichting vind men deze kleurtemperatuur te hoog. Onze hersenen maken dan melatonine aan, want de slaap verslechtert. Daarom neemt men voor ruimteverlichting liever een kleurtemperatuur van 2800 tot 3300 K. Hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe blauwiger het licht.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur
http://www.olino.org/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100