Waarom is een regenboog van boven af een cirkel?

ik zag een keer een regenboog in de vorm van een cirkel toen ik in een vliegtuig zat hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In het kort: Je ziet een regenboog altijd in een vaste hoek ten opzichte van het invallende licht. Vanuit een punt (jouw ogen) liggen alle locaties waar je onder een bepaalde hoek met het invallende zonlicht kijkt op een circel, omdat het invallende licht paralel loopt.

Veel informatie over regenbogen vind je hier: http://www.keesfloor.nl/artikelen/diversen/regenboog/12vragen.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook http://www.keesfloor.nl/artikelen/diversen/regenboog/rbnt.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien in de reflectie van het water ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regenboog is in principe altijd een cirkel, die wordt gevormd door diffractie van het licht in regendruppeltjes.

De regenboog staat echter altijd recht tegenover de zon. Dus als je met je rug naar de zon staat, kijk je naar het midden van regenboog.
Omdat de zon aan de hemel staat is het in principe onmogelijk om de hele boog te zien, er is immers altijd een deel van de boog onder de horizon ‘verscholen’.
In een vliegtuig kun je de regendruppels ‘van boven’ zien zodat je wel de hele boog kunt zien! Ik hoop het ook ooit te mogen aanschouwen!
Een regenboog vanaf de grond is het hoogst, vlak voordat de zon ondergaat, dat is nu ook logisch..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuke aanvulling is het feit, dat er midden op de dag er een aantal uren zijn, dat je de regenboog niet kan zien, de cirkel staat dan te laag.
+