Als je een beker water met water van 20 graden C en een andere beker met 80 gr C water in de vriezer zet, welke zal dan het eerste bevroren zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Onder bepaalde omstandigheden bevriest warm water eerder dan koud water. Dit heet het Mpemba-effect.
bamibal
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
+ voor de opmerking "bepaalde omstandigheden" ben ik erg blij mee, anders denkt iedereen die hier ooit van heeft gehoord dat het altijd zo is (denken veel mensen toch al, zucht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist daar niets van. Ik liep school voor Mpenga. Een +

Andere antwoorden (2)

Die van 20 omdat de ander een langer traject naar -18 graden moet ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht altijd dat warm water eerder bevriest omdat daar meer lucht in zit ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hardstikke fout!
bamibal
12 jaar geleden
Niet per definitie fout, hoor! 20 en 80 is nogal een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi jij maar emmertje met water van 80 graden op je auto als de ruiten bevroeren zijn en de volgende dag met water van 20 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vergat 1 ding, dat het in dit geval om een stilstaand object gaat. Het koude water zal eerst onderkoeld raken. Het warmte water weet je niet.
bamibal
12 jaar geleden
Als ik water van 80 graden op mijn bevroren ruit gooi, kan ik direct naar Carglass.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, buiten dat feit zal het wel eerder bevriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het warmere water bevriest opd e vooruit eerder doordat er een dunlaagje op ligt en bij het waremre water er een heel deel verdampt. Deze verdamping trekt energie uit de rest van het water waardoor het sneller afkoelt. Dit gaat echter niet op bij een emmer water. Als je twee emmers water , 1 van 20 graden en 1 van 80 graden in de vriskou zet zal die van 20 graden eerder bevriezen omdat het oppervlak waar door verdamping onderkoeling optreed veel kleiner is dan het volume.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar. Inderdaad. Hierin vergiste ik mijzelf. Dat is inderdaad het verschil. Ik zei ook al: Het gaat in dit geval om een stilstaand object. Echter valt het dan nog niet helemaal te zeggen, aangezien het koude water eerst onderkoeld, en het warme mogelijk direct bevriest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen. probeer het uit. Leuk experiment voor een nachtje wakker te blijven als het vriest. hehe.
Zoals jij de vraag stelt, zal een gelijke hoeveelheid water van 20 gr in een vriezer eerder bevriezen dan van 80 gr. C.

De soortelijke warmte, ook specifieke warmte of specifieke warmtecapaciteit geheten, is een grootheid die de hoeveelheid warmte beschrijft die nodig is om de temperatuur van een eenheidsmaat massa met een temperatuursinterval te verhogen. De soortelijke wordt uitgedrukt in J kg-1.K-1 en is dan de benodigde hoeveelheid warmte-energie (in J) om één kg stof één graad in temperatuur te doen stijgen. Als die stof gekoeld wordt zal die warmte er weer uit moeten worden gehaald.

Natuurlijk bestaat het Mpemba-effect. Dat is het verschijnsel dat warmer water ONDER BEPAALDE OMSTANDIGHEDEN eerder bevriest dan kouder water.

Maar in jouw geval zijn die omstandigheden er niet.
Overigens kun je dit zelf op een eenvoudige manier testen. Ik heb dat zelf wel gedaan en kom daarom tot bovenstaande bewering.