Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (3)

Een kwamtum" is een aanname, die wordt gebruikt in o.a. de kwantummechanica om een benadering te doen van de werkelijkheid.

"In de fysica is een kwantum een ondeelbare hoeveelheid van een grootheid, zoals impuls, enz."

Aangezien een kwantum dus van alles kan zijn, heeft het dus ook geen "vaste" massa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even uitgaande van het gegeven dat een proton bestaat uit drie kwanten, zou je kunnen stellen dat, als een Proton een massa heeft van 1/6.02X10^23 gram= 1.66X 10^-24 , de kwanten die Protonen vormen dus SAMEN deze massa veroorzaken.

Een Neutron bestaat uit drie (andere) kwanten die samen een massa veroorzaken die binnen de significantie van de gegeven waarde ( 1.66X10^-24)niet verschilt van de massa van een Proton

Waarom zeg ik veroorzaken; de kwantumdeeltjes apart (b)lijken minder massa te hebben als wanneer ze samen een kerndeeltje (proton of neutron) vormen.

Je kunt mede daarom niet stellen dat de kwanten waaruit protonen en neutronen opgebouwd zijn elk 1/3 van de massa van het kerndeeltje hebben.

Lichtkwanten (fotonen) hebben echter GEEN massa van zichzelf, hun (theoretische massa zit hen in de energie die ze hebben en dat hangt weer van de golflengte af die het foton meeneemt.

Dichter dan dit antwoord kan ik je niet bij de vraag brengen zonder het aantal tekens te overschrijden en/of het begrijpelijk te houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals gevraagd is het antwoord gegeven in gram.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het over Quarks hebt waar de protonen en neutronen in een atoomkern van gemaakt zijn.
De gewichten daarvan worden niet in grammen gemeten maar in MeV (Mega Elektrovolt) = 1.783×10−33 Gram (via E = MC2)

een Up Quark weegt tussen 1.7 en 3.3 MeV
een Down Quark weegt tussen 4.1 en 5.8 MeV

Hiervan is de meeste materie die we kennen, gemaakt. Voor de overige deeltjes, zie de link hieronder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding