De veldlijnen lopen over oa het oppervlak van de aarde van noord naar zuid (dus van magnetische noordpool naar de magnetische zuidpool die vlak bij de noordpool ligt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Alleen daar waar op aarde aanzienlijke (ferro) magnetische ertslagen liggen , veranderen de veldlijnen hun ligging enigszins, net alsof je bij een kompas in de buurt een stuk ijzer legt, de kompasnaald wijst dan een wat andere koers aan.
Deze lijnen die het kompas richten zijn exact dezelfde horizontale veldlijnen aan welke wij blootgesteld worden.
Ze worden veroorzaakt door de enorme electrische stroom die door de gesmolten ijzermantel in de aarde loopt.
De aarde is dus een grote elektromagneet.
Dit (statische) veld is niet schadelijk voor ons, het beschermt ons zelfs tegen geladen deeltjes die van de zon komen (Alpha (geioniseerde heliumkernen)en Beta ( losse lelektronen)straling.