Moest ik ook doen, vul een ballon van 1dm3 (als het goed is) en weeg hem ( moet lukken!), kijk dan hoeveel dm3 de ruimte bevat en dan doe je dat keer de hoeveelheid dm3 van de ballon keer de hoeveel heid dm3 in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit was erg logisch vond ik en het werk goed.

Andere antwoorden (3)

Neem een glazen bol waarvan je de inhoud weet een weeg deze. Zuig deze vacuum en weeg hem nog een keer. Hij zal nu lichter zijn door de weggezogen lucht. Reken het verschil uit en dan weet je hoeveel lucht weegt per inhoud van de bol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vul een glazenmaatbeker van 2 ltr en met een vlakke bovenkant vol met water.
Plaats er een op zijn kop staande schaal overheen.
Keer de schaal met glas snel om. Het glas zal gevuld blijven met water (waterslot).
Weeg het geheel.

Kantel vervolgens het glas een beetje, zodat het water uit het glas in de schaal loopt en laat op die manier 1 ltr water weglopen (kijk op schaalverdeling). De lege ruimte boven in het glas zal opgevuld worden met instromende lucht.
Weeg nu het geheel weer en als alles goed is gegaan dan zal het nieuwe gewicht ongeveer 1,3 gram zwaarder zijn t.w. het gewicht van de ingestroomde lucht.

Toegevoegd na 2 uur:
Je hebt twee situaties als je weegt.
1. schaal+glas+2 ltr water (in het glas)
2. schaal+1 ltr water in de schaal+1 ltr water in het glas+1 ltr lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je je vergist.
Er zit geen speciaal vakje met lucht in de schaal, de lucht die de plaats van het water inneemt (vacuum getrokken) is gewoon aangezogen omgevingslucht.
Je hebt twee situaties als je weegt.
1. schaal+glas+2 ltr water (in het glas)
2. schaal+1 ltr water in de schaal+1 ltr water in het glas+1 ltr lucht.
Ik neem aan dat de - niet van jou is!
Weeg een ballon en vul deze met een bekende hoeveelheid Helium.
Kijk hoeveel de ballon met helium kan tillen.Reken de massa van helium in de ballon uit (22.4 liter helium van 1013 HPa en 20 graden celsius heeft een massa van 4 gram).
Zo kun je dus vrij nauwkeurig vaststellen wat het verschil in gewicht is tussen de ballon met helium en die met lucht.
Dat verschil teruggerekend naar liters geeft de massa van lucht aan.
Nadelen zijn de nauwkeurigheid (compressie veroorzaakt door ballon) en het exact meten van de hoeveelheid gas in de ballon.
Ook de temperatuur speelt een rol.
Toch kun je met een goede aanpak een vrij originele manier presenteren om de massa van lucht te meten door de wet van Archimedes toe te passen.
Overigens hebben folieballonnen een vrij exact (blijvend) formaat en ze laten geen helium door, hun volume kun je met water meten (na de heliumtest) Je kunt dan op temperatuur en luchtdruk met berekening compenseren.