Als je een ballon in het vuur gooit of aansteekt, volgt er dan een steekvlam door de vrijgekomen extra zuurstof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flauw.

Het beste antwoord

Nee. De lucht in de ballon is geen pure zuurstof. Het bevat waarschijnlijk zelfs minder zuurstof dan de lucht (omdat je de ballon hebt opgeblazen). Maar we gaan er even van uit dat je een pompje gebruikt om de ballon op te blazen.

In de ballon zit dus precies dezelfde concentratie zuurstof als daarbuiten. Ook neemt de ballon per X moleculen lucht, evenveel ruimte in. Als je de ballon dus in het vuur gooit, waarna de ballon knapt en de lucht in de ballon weer vrijkomt, zou dat hetzelfde effect hebben wanneer je een emmer lucht op het vuur zou gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door het verschil in druk zal dit niet als 'een emmer lucht over vuur heen gooien' zijn, maar zal er wel kracht achter zitten zoals bij het kort, maar krachtig uitblazen v.e. kaars.

Andere antwoorden (2)

In een zelf opgeblazen ballon zit sowieso geen zuurstof, omdat je koolstofdioxide uitademt.
En als je de ballon met een luchtfles opblaast hangt het er net vanaf wat het percentage zuurstof in de ballon en het vuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, de ballon zal knallen op het moment dat het vuur de ballon raakt. Vervolgens zal de vrijgekomen lucht dezelfde invloed op het vuur hebben als een windvlaag (dus plotselinge wind).
Bij waterstof volgt daarentegen wel een explosie.

Volgens mij krijg je geen steekvlam, omdat zuurstof op zich niet brandbaar is, maar wel nodig voor vuur.