Kan een straaljager piloot het geluid van zijn eigen motor horen?

..wanneer hij sneller dan het geluid vliegt, uiteraard. Deze vraag schoot mij vanmorgen aan mijn bureau te binnen.. Ik heb al het een en ander gelezen over de geluidsbarriere, maar kan geen antwoord formuleren op deze vraag.
Kan het geluid de piloot niet bereiken? Of zou het geluid via het materiaal doorgegeven worden?

Toegevoegd na 14 minuten:
Een toelichting na het eerste goede antwoord: Ik vraag mij vooral af of de piloot het geluid theoretisch kan horen, of dat dit door de natuurwetten niet kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja dat hoort hij, samen, de motor en de piloot, vliegen ze sneller dan het geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook als hij langzamer dan het geluid vliegt hoort een piloot de motor niet.

Als eerste komt dat omdat de piloot voor de motor zit en het geluid recht naar achteren worden geprojecteerd.

Ten tweede is de cockpit dusdanig ontworpen dat er geen of weinig geluiden van buitenaf kunnen binnen dringen, een gesprek met de luchtverkeersleiding zou anders daardor gestoord kunnen worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van de aanvulling:

Het geluid dat we horen is het verbranden van vloeistof in samengeperste lucht, dit gebeurd aan de achterzijde van het vliegtuig, die verbranding en uitstuwen van de verbrande lucht is datgene wat het vliegtuig doet voortbewegen, zodra het vliegtuig dus het geluid maakt is de piloot die plek al gepasseerd, daar het enkel naar achteren is gericht zal er voor de verbranding hooguit het sissend geluid van de ingezogen lucht te horen zijn.

De verplaatsing van het geluid bij een straalmotor is te vergelijken met de verplaatsing van geluid met de ronde buitenspeakers, aan de openzijde van de toeter veel kabaal en er achter bijna niets te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriend van mij is piloot en ik kan daarom met recht zeggen dat dit antwoord totale onzin is. Logisch ook: het hele vliegtuig zit vast aan de motor, en de trillingen van die motor (dus het geluid) verplaatst zich door het hele vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend vliegt zeker in een oude Northrop, waarvan de rotor-as in onbalans is. De trillingen van het vliegtuig (motor mag niet trillen, gaat de turbine stuk) moet hij voelen, is zelfs essentieel bij het vliegen. Het geluid dat wij waarnemen buiten het vliegtuig ontstaat in principe achter het vliegtuig en is te vergelijken met het geluid van een brander bij ballonvaart alleen vele malen sterker. Zelfs direct voor en naast een F16 is een conversatie mogelijk, daar is minder geluid dan in een discotheek, vanaf die plekken kan men zelfs met een headset contact onderhouden met de verkeerstoren, achter het toestel is het geluid oorverdovend, het bewijs wordt geleverd door de bemanning op vliegdekschepen die voor of naast een startend vliegtuig staan en gewoon contact hebben met de toren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon niet waar theo. Over de radio hoor je de motor ook wel degelijk. En natuurlijk is het geluid gedempt maar lang geen 100%. Het geluid wordt gefilterd en uitversterkt, en de piloot heeft een koptelefoon op. En hij vliegt een f16. Dus beweer maar weer wat je wil, je hebt gewoon weer eens een verhaal uit je duim gezogen theo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, jij woont - werkt op een vliegbasis.
Nee want de cockpit is afgewerkt met geluidsdempend materiaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want het geluid van de motor gaat door het materiaal (metaal, kunstof, gas) van het toestel heen naar de piloot toe.

Het toestel beweegt sneller dan het geluid *door de buitenlucht*.

Er zijn dus twéé snelheden in het spel.