Waarom kan water stroom geleiden als het een moleculaire stof is?

Een moleculaire stof houdt in dat het uitsluitend uit niet-metalen bestaat. Dus ook water. Maar moleculaire stoffen geleiden geen stroom. Hoe kan water dan alsnog stroom geleiden? Of kan water alleen stroom geleiden met zout? En waarom is dat dan zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.9K

Antwoorden (5)

Puur demi water(dus water zonder mineralen geleid geen stroom) Water geleid alleen stroom als er ionen(geladen atomen) in zitten

Toegevoegd na 9 minuten:
moet natuurlijk geleidt zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuiver water geleid niet. Het water dat uit de kraan komt, zit echter vol met toegevoegde chemische stoffen die electriciteit WEL geleiden (bijv Chloor, Kalk etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toegevoegd? Chemisch? Klinkt alsof alles wat geen H2O er bewust door mensen aan is toegevoegd. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waterschap voegt met opzet bepaalde mineralen en andere additieven toe tbv het transport en ook zelfs voor de algemene volksgezondheid. Dit alles als ik een zending van "het Klokhuis" mag geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't meeste zit er gewoon al in hoor. Chloor mag al 6 jaar niet meer worden gebruikt, behalve in kleine hoeveelheden en dat doen nog maar een paar waterbedrijven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't meeste zit er al in hoor. Chloor mag sinds een jaar of 6 niet eens meer gebruikt worden, behalve in kleine hoeveelheden en dat doen nog maar een paar drinkwaterbedrijven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater
Dit is omdat water zout bevat, en in vloeibare(opgeloste in dit geval) vorm kan stroom geleiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
vorm kan geleiden moet zijn: vorm kan zout stroom geleiden. Dit omdat de de positieve en negatieve ionen dan vrij kunnen bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat, behalve de reeds beantwoordde chemische geleiding: ook nog elektromagnetische geleiding! Dit gaat het beste op de freq. 460 MHz dat dan met 50% verlies dwars door water heengaat en de andere helft wordt gereflecteerd.
Aangezien alle rf-golven ook in staat zijn sommige moleculen in geleiding te brengen - bezit ook water (evenals het plasma in met rf gevoede TL-buizen): een gelijkrichtende werking! Dat wordt in alle spaarlampen maar graag voorkomen door een condensator in serie met de lamp te solderen.
Maar inderdaad: je kan op deze manier zelfs door gedemineraliseerd condenswater inderdaad zowel een rf-stroom alsook wel degelijk nog een gelijkstroom-achtig rf-veld doorjagen waarvan de +toppen dubbelhoog zijn tov. de min-toppen; proeven in deze wezen overigens uit dat dit met een zaagtandvorm beter gaat dan een sinus.Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de mogelijkheid om water chemisch geleidbaar te maken door opgeloste zouten of elektromagnetische geleiding, moeten we ook bedenken dat zelfs het zuiverste water een klein beetje geleidt. Deze geleiding ontstaat door de spontane ontleding van watermoleculen en is weliswaar heel klein, maar wel meetbaar. Watermoleculen ontleden in H3O + en OH- ionen (een evenwichtsreactie) en deze ionen kunnen stroom geleiden. Het gaat maar om hele kleine hoeveelheden: bij 25 graden celsius zijn er maar 2 van de 1 000 000 000 (10 tot de 9e :-), ik weet niet hoe je dat kunt typen hier) watermoleculen geioniseerd.